Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R51a40d90k58a 10K67i20e45l51b52e46r86g73e14r92o41v42á 6793207530794

dost na tom je...a to učím. Má to svá nezpochybnitelná plus R^ a pak samozřejmě otázky...rodiče a jejich inteligence tohle zmáknout a připravit i semtam model, že bohužel vyjít bude muset ono maličko skleníkové dítě plné svobody semtam s každým. Jinak se stát může, že bude mít víc problémů v životě, než byste chtěla. Celkově ale - nechť přijde konečně systém moudřejšího nastavení škol. Bez honění naprosto nevypovídajících známek, které se skutečně stávají metou místo mety opravdu vědět a objevovat, co se za věděním skrývá.

0/0
28.10.2020 14:01
Foto

J23i46ř45í 13P84l72í18v48a 4675232455137

Koronavirus ukázal, že základní školy jsou důležité proto, aby někdo děti hlídal a rodiče mohli pracovat. Skoro se mi zdá, že to je jejich nejdůležitější funkce.

Je to hlídání pro rodiče zadarmo.

Pro rodiče je také důležité, aby děti získaly ten "papír". Když to děti pochopí, jakože to pochopí velmi brzy, učení je víceméně přestane bavit a jde jim o to hlavně tím martýriem, kterým je škola, prolézt ke spokojenosti rodičů.

0/0
27.10.2020 11:38
Foto

P23a82v60l26a 41K20o54l79á76ř95o31v69á 6236866292958

Nechodit do školy může jen to dítě, které má možnost kvalitně se vzdělávat jiným způsobem (doma, v malé komunitní skupině apod.) Škola v zásadě není zlo, naučí děti (kromě toho, co jste zde vyjmenovala) i mnoho pro život důležitých věcí.

"Unschooling" opravdu není řešení jak dítě vychovávat pro samostatný život ve společnosti. Jsou dobré školy, horší školy a špatné školy. Zkusme ty druhé dvě zlepšovat, ale netvrďme, že domácí výuka je nahradí, protože to není pravda.

0/0
27.10.2020 9:38
Foto

M37a27r52t37i16n36a 15M84o91u28d51r31á 7150483716739

Nojo, ale takhle to vidíte Vy, vlastníma očima. Jenže dítě to může vidět úplně jinak....

0/0
26.10.2020 19:30
Foto

F90r53a76n10t32i34š39e75k 83K91š75í31r 2259656765

Pro dítě je lepší, když si svou cestu najde samo. Co je důležité, pro jeho život se pak naučí s radostí a chutí.

https://www.svobodauceni.cz/video/skola-sudbury-valley/

+1/0
26.10.2020 19:49
Foto

M32a20r50t70i18n96a 47M17o96u68d96r89á 7870493416149

Dítě si nikdy nehledá cestu samo. To je jen iluze.

+1/−1
26.10.2020 20:03
Foto

N31a40ď26a 46D86u96b71c55o60v43á 7595600834205

Tady s vámi bezvýhradně souhlasím.

0/0
27.10.2020 21:39
Foto

F49r18a69n18t11i60š95e50k 34K65š92í83r 2789196435

Vaše tvrzení vyplývá jen z vašich neznalostí.

0/0
29.10.2020 17:09
Foto

N97a70ď61a 61D58u84b38c68o14v75á 7595170204565

Neznalostí čeho?

Nikdo nemá dítě na zkoušku, normální rodič udělá při výchově spoustu chyb, ale taky je mu jasné, že dítě potřebuje nějaké mantinely a jedině když je nějakým způsobem talentované, tak jeho talent rozvíjí. Kolik dětí ví co chce dělat po zakladce? Najde si cestu samo?

Vaše reakce na mě pramení z toho, že si myslíte, že jen vy všechno víte správně...

+1/0
29.10.2020 17:17
Foto

F22r36a66n88t98i88š87e37k 52K89š79í65r 2469416665

Bezvýhradně souhlasíte s tvrzením, že dítě si nikdy nehledá cestu samo. Je třeba tedy stanovit, co si pod tímto tvrzením představujeme. Dítě je samozřejmě ovlivněno prostředím ve kterém žije a pokud není donuceno k nějaké činnosti, najde si samo činnost jinou. Říkáme tomu, že si dítě našlo svou cestu.

Toto chování dětí je přirozené a nezávislé na prostoru a čase, protože takto jsme jako lidé naprogramováni.

Také jsem to kdysi nechápal a nevěřil jsem tomu, že by si děti mohly samy řídit své vzdělání. Musel jsem získat nějaké znalosti a v reálu vidět, že to skutečně jde, abych opustil chybné přesvědčení.

0/0
31.10.2020 20:18
Foto

F76r62a85n57t88i80š97e12k 97K81š80í13r 2929576925

A ještě jedna věc, vy vycházíte z toho, že dítě absolvovalo státní školu. Ano, tyto děti jsou dost často bezradné, protože škola jim neumožní, aby si tu svou cestu našly.

0/0
31.10.2020 20:21
Foto

P49a49v38e96l 97C14h84m88e30l16í42k 5175905958245

"Pro dítě je lepší, když si svou cestu najde samo...."

---------------------------------------------------------------

Velmi pěkně o tom píše např. J.J Rousseau v Emilovi.

+1/0
26.10.2020 20:28
Foto

Z26b27y60š15e27k 28H69l35i21n54k23a 3531853840163

Tak bych řekl, že přibližně polovinu toho, co se vaše děti nenaučí, budou pak v dospělém životě dost postrádat. A patrně nebudou řadu věcí ani chápat.

Jako příklad rozporuji myšlenku s potřebou papíru na nějakou znalost, tedy i o možností získání práce. Představte si, že si usmyslíte, že se stanete chirurgem. Zde jde doslova o životy lidí. Tedy, než vás kdokoliv pustí k řezání do lidí, budete muset osvědčit, že práci zvládáte tak, abyste pokud možno nikoho nezabila svou neznalostí. K tomu vede proces, kterému se říká výuka a své schopnosti a dovednosti pak skládáte nějakým testem. Během té výuky se musíte naučit i věci, které vás nemusí bavit, ale potřebujete je k tomu, abyste pacienta nezabila.

Po úspěšně složené zkoušce dostanete ten "papír", který potvrzuje, že jste před tou a tou zkušební komisí obstála, tedy že můžete řezat do lidí. S tím papírem se pak můžete ucházet o práci kdekoliv, kde ten papír (vlastně dobrozdání té komise, za kterou se zaručuje nějaká škola) uznávají. Bez něj byste musela pracovat tam, kde byste se vyučila a to do doby, než by se vám podařilo získat takový věhlas, že by vás vzali na řezání lidí i jinde - bez jejich interního přezkoušení. Takové interní přezkušování je drahé, takže papír od uznávané komise je ekonomičtější opatření.

0/0
26.10.2020 18:57
Foto

P80a31v74e84l 73D87v67o37ř93á24k 5529225284770

Můj bratranec, když uprchl z vlasti, pracoval ve Francii u firmy Hameg. Vedoucího výstupní kontroly tam dělala Vietnamec, kterého námořníci vytáhli z moře. Neměl jediný papír. Pan šéf si ho přezkoušel, zjistil, že umí a bylo.

Že to bez papíru jde, jsem si vyzkoušel i já, neb mi jej bolševik odmítl dát. Bylo to samozřejmě obtížnější, než u těch, co jej měli. Ale nakonec - stejně jsem uspěl.

Na druhou stranu tu mají papír lidé, které pustit k čemukoliv znamená katastrofu.

0/0
26.10.2020 19:25
Foto

Z57b35y28š38e55k 18H38l81i68n49k14a 3581723780713

Já na svou práci také nepotřebuju žádný papír. Protože mé znalosti a schopnosti lze zjistit levně a nikoho neohrožuju na životě. Ale řezat do sebe od někoho bez papíru bych fakt nenechal. :-)

Jak jsem psal - za vystavené doporučení (protože nic jiného vysvědčení či diplom není) ručí škola. Pokud z nějaké školy budou vycházet ve větším množství neschopná nemehla, ztratí škola kredit a zaměstnavatelé ji přestanou uznávat.

0/0
26.10.2020 19:31
Foto

Z49d38e69n42ě32k 20Ž98í41k52o36v58e18c46k39ý 7540238780296

Jenom jestli taková výuka nepůsobí podobně jako pohádky.

Cimrman píše: "Jak vlastně připravujeme naše děti na život? Čteme jim před spaním příběhy, v nichž nejmladší a odstrkovaný princ dostane nejkrásnější princeznu, hloupý Honza přelstí všechny chytráky a Smolíčka Pacholíčka zachrání na poslední chvíli jelen. Když však děti vyrostou, vykročí do života, v němž odstrkovaný nakonec stejně ostrouhá, naivní sedne na lep chytrákovi a zatímco si na člověku smlsne kdejaká havěť, jeleni se klidně pasou. Taková literatura," uzavírá Cimrman, "je pro děti nebezpečnější než alkohol či zápalky."

+6/0
26.10.2020 15:36
Foto

F30r37a24n93t89i56š11e25k 40K27š26í21r 2949266275

Nepůsobí.

0/0
26.10.2020 18:40
Foto

M98a34r80i30e 11J29a46n15d98o69v30á 8181773825676

Tak jen aby vaše děti nedopadly jako děti ve filmu "Jedna ruka netleská":-/

P.S. skvělý film ;-D

0/0
26.10.2020 15:18
Foto

V19l58a83d65i18m53í93r 41K23r30o66u93p84a 8217728431342

To trojmístné jméno mě mělo varovat... Nevarovalo a já to bohužel četl... Moje blbost.

+6/−1
26.10.2020 15:00
Foto

P94a62v20e44l 34D72v79o78ř25á16k 5419105784890

Však jste také typický produkt kolektivní výuky. ;-D

+2/−1
26.10.2020 16:06
Foto

P20a46v52e69l 39D73v57o16ř62á63k 5639985694290

Pan Nožička taktéž. ;-D

0/0
26.10.2020 16:57
Foto

J91o29s90e70f 97N33o36ž90i83č85k13a 5855911469616

Vy jste dřív zřejmě přednášel na VUMLu, když to dokážete tak kvalifikovaně posoudit. ;-)

0/0
26.10.2020 18:32
Foto

P41a43v40e56l 56D42v51o42ř69á75k 5139805414980

Vás dva dokáže posoudit i žák té nejzvláštnější školy. ;-D

0/0
26.10.2020 19:27
Foto

J73o14s79e60f 87N54o18ž18i72č87k15a 5345431669766

A ta se nachází kde? Tipoval bych, že někde v Turnově nebo blízkém okolí. ;-D

0/0
27.10.2020 9:14
Foto

F92r21a25n71t31i17š16e66k 28K86š32í52r 2869896665

Tohle je vyšší level mezilidských vztahů a svobody. Myslím si, že tam se nikdy ve svých úvahách nedostanete.

Na druhou stranu, pozice poslušného vykonavatele rozkazů, je v tomto systému docela ceněná.

+2/0
26.10.2020 16:45
Foto

A34n25t26o79n15í51n 97T47i38c53h67e55r35a 6316238753736

Pokud byste někdy byl součástí nějakého pracovního kolektivu, věděl byste, že i lidé, kteří dle vás "poslušně vykonávají rozkazy" jsou velmi důležití. Říká se jim méně pejorativně, že jsou disciplinovaní, spolehliví a přesní. Pracovní tým, plný kreativních individualit je předem odsouzený k zániku.

+1/0
27.10.2020 7:03
Foto

F49r57a59n40t58i34š91e53k 55K27š56í18r 2109636505

Jenže tu práci si vybíráte sám dobrovolně a dobrovolně se podřizujete systému do nějž jste vstoupil. To je něco úplně jiného a nelze to srovnávat.

0/0
31.10.2020 20:23
Foto

N82a57ď70a 35D28u90b67c38o63v67á 7565260944845

Aha, co se vaše děti nenaučí...

Být v kolektivu dětí kde se děti učí být solidární s druhými i čelit agresivním dětem, soutěživost, poznávat nespravedlnost i obdiv... atd.

Můj názor,

Vaše děti přijdou ze skleníku na mráz

+11/0
26.10.2020 14:55
Foto

P91a89v53e46l 73D91v55o40ř42á42k 5719705614570

A není lepší, že se naučí nebýt stádem oveček?

Soutěživost? Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se.

Obdiv ke komu? K vylhanému VIPovi?

S nespravedlností se děti setkají ve škole a odnaučí se jí tam čelit.

Solidaritu zejména projevují ti, co si školní kolektivy ještě vylepšovali kolektivním pionýrem. Pořád tu straší!

Slovo kolektiv ztratilo kvůli minulému režimu původní význam. Navíc, kolektiv je skupina lidí, které někdo nějak sehnal dohromady.

Chcete-li něco rozumného dělat, potřebujete tým. Tým je skupina lidí, kteří mají podobný názor na věc, která je jejich pracovním cílem.

Většina(?) významných osobností měla domácí učitele, zejméne v době před zavedením povinné školní docházky.

+3/−1
26.10.2020 16:05
Foto

N43a96ď82a 86D69u20b83c10o12v32á 7175440844895

Chodila jsem s jednou významnou osobností do školy, neměl domácí výuku, byl to dirigent Jiří Bělohlávek...

Ostatní vaše momenty k mému komentu komentovat nebudu.

Vy byste u mě napadl i to, kdybych napsala, že Babičku napsala Božena Němcová :-)

0/0
26.10.2020 17:50
Foto

N12a24ď62a 48D98u62b11c80o82v25á 7535320184505

Oprava: ostatní vaše komenty, ne momenty

0/0
26.10.2020 17:51
Foto

P10a72v70e56l 70D54v75o97ř46á41k 5949825694820

Já se nedivím, protože byste mé názory nedokázala s pomocí ověřitelných odkazů vyvrátit.

Obávám se, že se občas řadíte k lidem, kteří když řeknou, že Babičku napsala Božena Němcová, tak se pro jistotu jdu na tu knížku podívat. ;-D

0/0
26.10.2020 19:30
Foto

N19a60ď83a 88D41u77b92c42o19v69á 7805740284535

Já vám nic vyvracet nebudu, vám nechám vaše názory, já si nechám v klidu ty svoje.

0/0
26.10.2020 19:45
Foto

P78a28v35e83l 36C41h75m46e88l18í90k 5655815678655

Pane Dvořáku, R^

0/0
26.10.2020 20:29
Foto

P39a78v91e29l 97C35h21m54e24l17í75k 5405905948375

* k Vašemu příspěvku v 16.05 hod.

0/0
26.10.2020 20:31
Foto

P26a93v96e78l 21C57h67m50e92l46í29k 5515915328595

"...Být v kolektivu dětí kde se děti učí být solidární s druhými i čelit agresivním dětem, soutěživost, poznávat nespravedlnost i obdiv... atd...."

-------------------------------------------------------------------------

Paní Naďo,

- soutěživost je z psychologického hlediska to nejhorší, na co jsou (vlastně byly, dnes už se téměř 3/4 roku neučí) školy zaměřeny a na co kladou naprosto neadekvátní důraz. Právě odtud se děti "naučí" nezdravé nadřazenosti, elitářství, důrazu na výkon, a tudíž namnoze také podvodu s cílem být za každou cenu co nejlepší. Na opačné straně pak stojí ty děti, které takto nemají šanci - a proto už třeba ve 4. třídě rezignují, což jim pak zůstává.

- agresivní děti mnohdy rády ukazují, co si mohou dovolit nejen k ostatním dětem, ale i k učiteli. Nevadí jim žádné zákonné tresty, takže učitelé, aby měli "pokoj", jejich chování mnohdy tolerují. Jak to asi působí na ostatní žáky?

- poznávají nespravedlnost (velmi často i ze strany učitelů!) a odnášejí si do života, že je to tak asi správné. Silnější nebo přizpůsobivější mají přece zelenou. A pokrytectví dostává už na samém počátku školní docházky pevné základy.

A mohl bych dále pokračovat....

Zakončím to jen tím, že posledních cca 20 let jde úroveň státního vzdělávání strmě dolů a mezi hlavní důvody patří nevídaný nárůst byrokracie, která ubírá učitelům spoustu času věnovat se dětem naplno. Nastupuje zákonitě vyčerpanost pedagogů, často nudné hodiny bez života, ale také klesající míra přirozené autority mnohých učitelů, která je z jejich strany bohužel docela často kompenzována zbytečnými restrikcemivůči dětem namísto toho, aby stála před katedrou osobnost, která je dětem partnerem, nikoli trestajícím náhončím.

0/0
26.10.2020 20:26
Foto

N20a36ď13a 39D77u60b76c91o41v15á 7645210584535

Pane Pavle, člověk je individualista větší či menší, ale je součástí množiny lidí. Lidi jsou mnohobarevní a musí se naučit spolu žít. Nepřipravené, doma opečovávane děti to prostě budou mít těžší, ja nerikam, že všechny. A soutěživost? Myslíte, že třeba sport neučí děti soutěživosti se vším všudy?

Ne, já prostě na domácí výuku místo skoly nevěřím, jedině v určitých případech.

0/0
26.10.2020 20:37
Foto

P45a45v48e29l 93C21h22m54e34l98í24k 5455425718775

Paní Naďo,

přece k tomu, aby se lidé naučili spolu žít, nepotřebují zrovna školu pod státní doktrínou! Tuto možnost (naučit se spolu vycházet, tolerovat se atd.) mají přece při dalších aktivitách - sportovních, kulturních nebo třeba jen tím, že si budou hrát venku, jak jsme to dělali my před několika desítkami let, kdy jsme sami vymýšleli, jak se zabavíme, a nepotřebovali jsme k tomu žádné učitele, žádné lektory nebo dohlížitele.

Dnešní školy zdaleka nepodporují kreativitu a samostatnost dětí, nebývají příkladem spravedlnosti nebo možnosti diskutovat na témata, která jsou zapovězena - a to ještě přísněji, nežli tomu bylo za nás. I přirozená autorita učitele je dnes bohužel spíše výjimkou. Všeobecně se dnes většina dětí ve škole nudí.

A to, co dnes předvádí vláda, kdy školy opakovaně na dlouhou dobu zcela zbytečně zavírá, je další důkaz, že tzv. školní vzdělávání řízené státem dětem rozhodně není zárukou jejich kvalitního vzdělání, ba naopak. Vypadá to, že není ani v zájmu státu mít z dětí chytré občany.

A soutěživost? Tu určitě podporuji, ale ne ve škole. Sport je k tomu jak dělaný, často i hra na hudební nástroj, pobyt dítěte v kolektivu ostetních dětí mimo školu taktéž.

0/0
27.10.2020 20:59
Foto

N15a13ď61a 44D86u13b45c62o39v28á 7455830874425

Pane Pavle, tady se prostě neshodneme, dnes je vidět, jak dětem škola chybí, samy to říkají, v podstatě děti touží být v kolektivu, a kroužky ani hry na písku jim nestačí.

Tady bych to uzavřela. Ponecháme si svoje názory a půjdeme dál.

0/0
27.10.2020 21:37
Foto

P67a61v14e32l 15C54h26m34e39l79í77k 5345205228675

Ano, souhlasím, že dětem chybí škola. Ale jsem toho názoru (říkají mi to nejen má vnoučata), že jim škola chybí hlavné kvůli kamarádům, s nimiž se nemohou setkávat dokonce ani v kroužcích, které jsou pozastaveny.

To jen na doplnění.

+1/0
28.10.2020 11:17

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz