Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

K37a40r57o79l70í76n37a 26L22y11s69o67v12á 6928837209272

Myslim, ze alternativni skolstvi ma velky vyznam u urcite casti deti, stejne jako domaci vyuka. Ale vychovavat stylem, ze kdyz nechce dite chodit do skoly, tak tam chodit nemusi, mi pripada az moc. Deti jsou zvidave a na spoustu veci prijdou samy, ale zaroven nezaskodi urcite mantinely a vedeni. Dite by melo vedet, ze ve spolecnosti nejde dovest do krajnosti to, ze si muze clovek delat co chce nebo odmitat to, co nechce. Jestli jeste v 11 letech divka nenasla chut chodit do skoly, neumim si predstavit, jestli a kdy tu chut ziska a pokud do skoly pujde, jak v kolektivu bude schopna obstat. Sebemensi odlisnost muze byt duvodem sikany. Rikate, ze Vam bude stacit, aby byla stastna bez ohledu, jestli pujde dal studovat nebo delat remeslo. Co kdyz ale zjisti, ze se ji nechce delat vubec nic, tedy chodit do prace a bude ji vyhovovat nechat se od Vas zivit? Vase volna vychova ji muze zpusobit ve spolecnosti velkou frustraci i psychicke potize. Presto Vam preji, aby se vam vsem darilo dobre.

+6/−1
doporučit
11.2.2019 21:32

M56i81r30o80s23l13a41v 68V47l63a16s50á98k 4628390503922

Unschooling je pomatenost, kterou si vysnil jistý "páter Vyklouz" Ivan Illich.

+2/−1
doporučit
11.2.2019 21:51

P27e35t75r 39D27r35a81p82a82l 4534221303

jsem kritikem českého školství pro jeho stále neopuštěné biflování egyptských faraonů, druhů sinic a všech možných výchov(zrovna te ́d absolvujeme v 6. třídě). Ale zároveň si nedovedu představit, že bych dítě do tohoto systému hodil třeba v 15 letech na střední školu bez předchozí "přípravy". obávám se, že tímto přístupem odsuzujete dceru předem k absolvování maximálně učńáku

+1/0
doporučit
12.2.2019 8:16

M80i43c41h72a26l 52P36a35u19l83í74č59e89k 2633345835535

Samozřejmě, že vzdělávat děti lze různě. Ale pokud chceme posoudit, zda je běžné plošné vzdělávání dobré nebo ne, je třeba se vrátit úplně na začátek logiky celé věci.

Výchozím bodem je stav, kdy neexistují vůbec žádné školy a všichni rodiče si vyučují své děti samy. Tady je problém v tom, že ne každý rodič umí efektivně učit, různí rodiče mají navíc různou úroveň znalostí, různou trpělivost, řada jich na to nemá čas... V některých případech je i potřeba, aby se vyučovala tatáž verze např. písma nebo číselných vyjádření, tedy aby se v základu všichni učili totéž, jinak by v tom byl potom guláš. Tudíž je efektivnější, pokud se vybere vždy v nějaké skupině lidí jeden člověk s nejlepšími předpoklady, a ten učí najednou třeba 20 dětí. Pak to jde rozšířit i na celou zemi a dotyčné učitele institucionalizovat a centrálně řídit a proškolovat. Jsou pak zajištěny osnovy, obsah učiva je totožný pro všechny, také tempo výuky, navíc učitelé jsou na výuku obecně lepší, než rodiče. Ano, najdou se i špatní učitelé, i rodiče, kteří by byli skvělými učiteli, ale třeba v 90% případů to platí. Samozřejmě, u centralizované výuky hrozí riziko např. řízeného vymývání mozků dětí nějakou ideologií, ale to je markantnější až třeba od střední školy výše. Pokud základní škola bude učit opravdu objektivně neutrální věci typu psaní, čtení, matematika, přírodopis, zeměpis, dějepis (třeba po 2. sv. válku), tak tam moc ideologie nehrozí. A tento sytém je opravdu obecně nejlepší. Ano, mohou existovat konkrétní situace, kdy to nemusí platit a individuální výuka rodiči je efektivnější, než chození do školy, ale jednotlivými výjimkami nelze popírat obecný princip. Navíc ve škole se děti setkají s kolektivem vrstevníků a to je sakra hodnotná škola, kterou v individuálním učebním plánu nezískají (argumenty "dítě si poradí i tak" zde podle mne neplatí, ale to je můj názor...).

+1/0
doporučit
11.2.2019 23:24

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz