Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.
Dokud děti nezačneme znechucovat, nudit, prudit, obtěžovat, testovat, hodnotit, soudit, známkovat, směřovat, manipulovat, vést a cpát jim něco, co jim nedává smysl, učí se rády a pořád.
Batolata se postupně naučí mateřský jazyk, protože jim to dává smysl. Starší děti se naučí cizí jazyk ve chvíli, kdy jim to dává smysl.
Lu začala angličtina dávat smysl poprvé před pár lety, když jsme trávili měsíc na Srí Lance. Po návratu do ČR zas zájem ztratila. Díky YouTube a online hrám je ale angličtině vystavena velmi často, takže anglicky nějak umí, upřímně řečeno nevím přesně, jak se to stalo. Teď je jí 12 a před pár měsíci mi řekla, že teď jede každý den Duolingo, protože se chce zlepšit v angličtině.
Dávám si v takových chvílích pozor, abych nehodnotila. Abych nevykřikla něco jako „No konečně!”, nebo „Sláva, teď děláš něco pro svou BUDOUCNOST!” Mohla bych jí tím totiž předat informaci, že tohle je hodnotně strávený čas, zatímco třeba hodiny strávené hraním her jsou něco méněcenného. A to si fakt nemyslím, i když v sobě nesu všechny ty strachy a předsudky implantované okolím.
Jsem si čím dál tím víc jistá, že Lu se učí vždycky přesně to, co jí dává smysl, a to, co jí smysl nedává, by si stejně nezapamatovala.
Pokud je učení nucené, je to větší či menší utrpení pro všechny strany. Možná to znáte: snažíte-li se naučit dítě něco, na co není fyzicky a psychicky připravené, je to trápení, frustrace, často i trauma. Možná si to pamatujete i z doby, kdy jste sami byli dětmi.
Přitom často stačí počkat a přijde to samo. Kašlat na to, že si někdo někde někdy vymyslel, že osmileté dítě musí znát násobilku a vyjmenovaná slova. Proč? Aby obstálo v testu? Dokážete vy sami teď hned vysypat z rukávu třeba větné členy? Udělejte mi větný rozbor té věty, co jsem právě napsala! Tak do toho, šup šup! No co koukáte, už ať to je hotové, je to na známky!
Cítíte to znechucení? Já jo.
Takže radši umožňuju svým dětem být dětmi tak dlouho, dokud budou chtít (a tak dlouho, jak já to vydržím). Učí se toho spoustu, často ani nevím jak. A je mi fuk, jestli by to nějací úředníci z ministerstva vyhodnotili jako dostatečné.
Zdeňka Šíp Staňková
Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?
Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.
Zdeňka Šíp Staňková
Radikální unschooling
Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...
Zdeňka Šíp Staňková
Technologie. Obrazovky. Mobily.
Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.
Zdeňka Šíp Staňková
Teenagerská rebelie neexistuje když...
Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.
Zdeňka Šíp Staňková
Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?
Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?
Zdeňka Šíp Staňková
Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“
Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.
Zdeňka Šíp Staňková
Chci, aby moje děti uměly říct NE
Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.
Zdeňka Šíp Staňková
Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?
Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.
Zdeňka Šíp Staňková
Je bezpečné s vámi nesouhlasit?
Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.
Zdeňka Šíp Staňková
Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!
Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!
Zdeňka Šíp Staňková
Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc
Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.
Zdeňka Šíp Staňková
Musí mít přece nějaké povinnosti!
Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.
Zdeňka Šíp Staňková
A co triggeruje vás?
Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:
Zdeňka Šíp Staňková
Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví
K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.
Zdeňka Šíp Staňková
Kolik toho víme? A co všechno nevíme?
Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.
Zdeňka Šíp Staňková
Nastavujete dětem hranice?
Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...
Zdeňka Šíp Staňková
Já za to nemůžu, to oni!
Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?
Zdeňka Šíp Staňková
Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta
„Škola a sportování dává deˇtem rˇád a jsou soucˇástí socializace. "Je trˇeba být v kolektivu, ve sportovní šatneˇ, vyporˇádat se s tlakem neˇjaké souteˇže.
Zdeňka Šíp Staňková
Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!
Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.
Zdeňka Šíp Staňková
Nejsme rozbití, jen jsme chtěli přežít
Když má některé z mých dětí špatnou náladu, je naštvané nebo se vzteká, je pro mě hodně těžké „zachovat chladnou hlavu”.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 49
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1674x