Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta

„Škola a sportování dává deˇtem rˇád a jsou soucˇástí socializace. "Je trˇeba být v kolektivu, ve sportovní šatneˇ, vyporˇádat se s tlakem neˇjaké souteˇže.

To jsou důležité návyky, a pokud si to neˇkdo neuveˇdomuje, tak mi to je líto.”

Řekl věhlasný profesor Kolář. A je od začátku do konce blbost. Už jen proto, že nejsme všichni stejní.

1. Někteří lidé řád milují. Proto si ho nastaví sami. Když jim ho nastaví někdo zvenčí, může to pro ně být špatné z mnoha důvodů. Třeba proto, že nemají možnost naučit se vytvářet si svůj vlastní řád a celý život pak hledají někoho, kdo jim ho vytvoří za ně.

2. Jiní lidé řád nenávidí. To, že jim ho někdo bude zvenčí nastavovat, může vést třeba k tomu, že budou rebelovat, “zlobit”, konat násilí na jiných lidech, budou se chtít jakkoli vymanit z toho násilí, které je páchané na nich. Nebo se naopak podřídí, zlomí je to, možná si zvnitřní hodnoty nastavené někým jiným. Přestanou být sami sebou. To může vést k depresím, úzkostem, frenetickému hledání sebe sama, přimknutí se k jakémukoli “vůdci”, a tak dál a tak podobně.

3. Neměl by sport být radost? Pokud ano, sportovec se ze své vůle jistě bude rád vypořádávat s “tlakem soutěže”. Pokud mu to radost nečiní, ale naopak jej to deptá, v žádném případě to na něj dobrý vliv nemá. To by měl někdo panu Kolářovi prozradit.

4. Děti, které nechodí do škol nikdy, a znám takových mnoho, se pohybují a socializují mnohem víc, než děti zavřené na x hodin denně ve školách. Jakože pár hodin tělocviku týdně kompenzuje dlouhé hodiny sezení v lavicích? To si fakt někdo myslí?

5. Je možné někoho naučit dělat něco, co dělá z donucení, s radostí? Pokud ano, za jakou cenu? Za cenu zlomení jeho osobnosti? Za cenu ztráty vlastní identity? Fakt se někomu líbí být drábem a nutit někoho k něčemu proti jeho vůli? Vím, že ano, jen tomu nerozumím.

Když jsem to zkoušela já, bylo mi ze sebe špatně. S hrůzou jsem si uvědomila, že ze mě mluví traumata a frustrace z dětství. A že nechci, aby moje minulost takovým způsobem tvarovala mou přítomnost, budoucnost, vztahy s mými dětmi a lidmi vůbec.

Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta.

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | neděle 29.11.2020 17:44 | karma článku: 10,10 | přečteno: 370x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 686x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

11.4.2021 v 13:49 | Karma: 10,49 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“

Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.

1.3.2021 v 11:48 | Karma: 6,44 | Přečteno: 741x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Chci, aby moje děti uměly říct NE

Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.

28.2.2021 v 11:37 | Karma: 9,59 | Přečteno: 434x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?

Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.

10.2.2021 v 12:56 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Je bezpečné s vámi nesouhlasit?

Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.

7.2.2021 v 12:37 | Karma: 9,77 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!

Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!

31.1.2021 v 10:35 | Karma: 14,45 | Přečteno: 647x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc

Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.

16.1.2021 v 13:04 | Karma: 17,52 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Musí mít přece nějaké povinnosti!

Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.

13.1.2021 v 16:03 | Karma: 15,93 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

A co triggeruje vás?

Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:

6.1.2021 v 8:12 | Karma: 9,24 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví

K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.

21.12.2020 v 10:25 | Karma: 28,48 | Přečteno: 5192x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Kolik toho víme? A co všechno nevíme?

Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.

18.12.2020 v 8:32 | Karma: 11,11 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nastavujete dětem hranice?

Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...

14.12.2020 v 14:26 | Karma: 8,93 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.

Už jste někdy viděli zdravé miminko nebo batole, které by se nechtělo učit? Jenže my jsme z učení udělali něco, co chceme popsat, měřit, hodnotit a řídit.

9.12.2020 v 7:07 | Karma: 9,65 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Já za to nemůžu, to oni!

Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?

4.12.2020 v 11:32 | Karma: 14,27 | Přečteno: 807x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!

Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.

26.11.2020 v 11:00 | Karma: 16,79 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nejsme rozbití, jen jsme chtěli přežít

Když má některé z mých dětí špatnou náladu, je naštvané nebo se vzteká, je pro mě hodně těžké „zachovat chladnou hlavu”.

18.11.2020 v 16:06 | Karma: 10,10 | Přečteno: 362x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik