Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta
To jsou důležité návyky, a pokud si to neˇkdo neuveˇdomuje, tak mi to je líto.”
Řekl věhlasný profesor Kolář. A je od začátku do konce blbost. Už jen proto, že nejsme všichni stejní.
1. Někteří lidé řád milují. Proto si ho nastaví sami. Když jim ho nastaví někdo zvenčí, může to pro ně být špatné z mnoha důvodů. Třeba proto, že nemají možnost naučit se vytvářet si svůj vlastní řád a celý život pak hledají někoho, kdo jim ho vytvoří za ně.
2. Jiní lidé řád nenávidí. To, že jim ho někdo bude zvenčí nastavovat, může vést třeba k tomu, že budou rebelovat, “zlobit”, konat násilí na jiných lidech, budou se chtít jakkoli vymanit z toho násilí, které je páchané na nich. Nebo se naopak podřídí, zlomí je to, možná si zvnitřní hodnoty nastavené někým jiným. Přestanou být sami sebou. To může vést k depresím, úzkostem, frenetickému hledání sebe sama, přimknutí se k jakémukoli “vůdci”, a tak dál a tak podobně.
3. Neměl by sport být radost? Pokud ano, sportovec se ze své vůle jistě bude rád vypořádávat s “tlakem soutěže”. Pokud mu to radost nečiní, ale naopak jej to deptá, v žádném případě to na něj dobrý vliv nemá. To by měl někdo panu Kolářovi prozradit.
4. Děti, které nechodí do škol nikdy, a znám takových mnoho, se pohybují a socializují mnohem víc, než děti zavřené na x hodin denně ve školách. Jakože pár hodin tělocviku týdně kompenzuje dlouhé hodiny sezení v lavicích? To si fakt někdo myslí?
5. Je možné někoho naučit dělat něco, co dělá z donucení, s radostí? Pokud ano, za jakou cenu? Za cenu zlomení jeho osobnosti? Za cenu ztráty vlastní identity? Fakt se někomu líbí být drábem a nutit někoho k něčemu proti jeho vůli? Vím, že ano, jen tomu nerozumím.
Když jsem to zkoušela já, bylo mi ze sebe špatně. S hrůzou jsem si uvědomila, že ze mě mluví traumata a frustrace z dětství. A že nechci, aby moje minulost takovým způsobem tvarovala mou přítomnost, budoucnost, vztahy s mými dětmi a lidmi vůbec.
Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta.
Zdeňka Šíp Staňková
Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?
Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.
Zdeňka Šíp Staňková
Radikální unschooling
Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...
Zdeňka Šíp Staňková
Technologie. Obrazovky. Mobily.
Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.
Zdeňka Šíp Staňková
Teenagerská rebelie neexistuje když...
Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.
Zdeňka Šíp Staňková
Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?
Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?
Zdeňka Šíp Staňková
Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“
Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.
Zdeňka Šíp Staňková
Chci, aby moje děti uměly říct NE
Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.
Zdeňka Šíp Staňková
Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?
Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.
Zdeňka Šíp Staňková
Je bezpečné s vámi nesouhlasit?
Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.
Zdeňka Šíp Staňková
Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!
Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!
Zdeňka Šíp Staňková
Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc
Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.
Zdeňka Šíp Staňková
Musí mít přece nějaké povinnosti!
Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.
Zdeňka Šíp Staňková
A co triggeruje vás?
Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:
Zdeňka Šíp Staňková
Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví
K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.
Zdeňka Šíp Staňková
Kolik toho víme? A co všechno nevíme?
Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.
Zdeňka Šíp Staňková
Nastavujete dětem hranice?
Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...
Zdeňka Šíp Staňková
Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.
Už jste někdy viděli zdravé miminko nebo batole, které by se nechtělo učit? Jenže my jsme z učení udělali něco, co chceme popsat, měřit, hodnotit a řídit.
Zdeňka Šíp Staňková
Já za to nemůžu, to oni!
Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?
Zdeňka Šíp Staňková
Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!
Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.
Zdeňka Šíp Staňková
Nejsme rozbití, jen jsme chtěli přežít
Když má některé z mých dětí špatnou náladu, je naštvané nebo se vzteká, je pro mě hodně těžké „zachovat chladnou hlavu”.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 49
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1674x