Vaše dítě je vědec!

13. 06. 2017 19:17:57
Nepotřebujeme disponovat diplomy z univerzit, abychom věděli, co je pro naše děti dobré. Ony to vědí samy. Stačí se učit společně s nimi, neztratit (nebo znovu najít) fascinaci světem okolo nás a jeho objevováním.

Zahrajeme si hru? Zkuste zavřít oči a představit si, že právě děláte něco, co vás FAKT baví. Možná to je nějaký sport, možná výtvarná aktivita, možná je to četba, hra, zkoumání něčeho... Zkuste si představit, jak se při tom cítíte. Jste do něčeho zabraní tak, že nevnímáte ubíhající čas; je to něco, co vás fascinuje, mozek běží na plné obrátky, cítíte radost. To, co děláte, vám dává smysl, naplňuje vás to radostí a možná i štěstím.

A teď si představte své dítě, pokud už nějaké máte. Jak se narodilo a už od prvních minut přesně vědělo, co potřebuje a co je pro ně dobré. Vědělo, kdy má hlad, kdy chce přebalit a kdy pochovat. A vy, vedeni rodičovskou intuicí, jste mu byli oporou a poskytovali mu to, co právě potřebovalo. Představte si, jak rostlo a jakými způsoby si hrálo. Zkoumalo svět kolem sebe jako malý vědec. Vytvořilo hypotézu – když pustím kostku, spadne na zem. Ověřilo její platnost – pustilo kostku a ona skutečně spadla na zem. Ověřilo platnost hypotézy znovu a znovu, aby si bylo jisté, že nejde o náhodu – asistent (maminka nebo tatínek) mu kostku znovu a znovu podával, aby ji dítě mohlo znovu a znovu upustit na zem. A z objevování světa a ověřování hypotéz mělo obrovskou radost. Cítilo se podobně jako vy, když děláte něco, co vás skutečně baví. Mělo radost z každého pokroku, kterého dosáhlo v jakékoli oblasti. Naučilo se s podporou vás – rodičů – chodit, skákat, šplhat po stromech, a dokonce i tak komplexní dovednosti jako je hovořit mateřským jazykem a interagovat s okolím. Nepotřebovalo k tomu učebnice ani školní třídy s lavicemi. Prostě reagovalo na svět okolo sebe a mělo neutuchající touhu se do něj zapojit, protože to je to, co je nám lidem přirozené. Tento proces nekončí šestým rokem věku dítěte. Pokud přirozená touha poznávat svět a učit se nové věci zmizí, pak je to následkem toho, že dítě ztratí vnitřní motivaci.

Lidské potřeby jsou nám dány od narození. Miminko instinktivně ví, co je pro něj dobré a důležité, jen je ještě příliš slabé na to, aby své potřeby mohlo uspokojovat samo. Jak ale roste a vyvíjí se, získává s podporou nás, rodičů, stále větší a větší samostatnost. Na nás rodičích je, abychom byli nablízku a k dispozici, pokud nás dítě potřebuje. Jakmile začneme dítěti vnucovat svůj pohled na svět a začneme jej manipulovat podle našich představ o tom, co by se mělo učit a jak, vědec v dítěti začne mizet.

Nepotřebujeme disponovat diplomy z univerzit, abychom věděli, co je pro naše děti dobré. Ony to vědí samy. Stačí se učit společně s nimi, neztratit (nebo znovu najít) fascinaci světem okolo nás a jeho objevováním. Nepotřebujeme pedagogiku, potřebujeme jen důvěřovat svým dětem a sami sobě.

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | úterý 13.6.2017 19:17 | karma článku: 15.90 | přečteno: 560x

Další články blogera

Zdeňka Šíp Staňková

Jak děláte ten unschooling v ČR?

Dostávám na besedách i jinde často pořád dokola tytéž otázky. U těch nejčastějších jsem sepsala, jak to máme konkrétně my.

11.2.2019 v 20:38 | Karma článku: 21.48 | Přečteno: 1184 | Diskuse

Zdeňka Šíp Staňková

Proč dětem nezakazuju technologie

A proč jim nezakazuju ani vůbec nic jiného. Nezakazuju ani neomezuju dětem technologie, určité typy jídla či pití, sprostá slova, prostě nic. Místo toho:

5.2.2019 v 13:15 | Karma článku: 12.48 | Přečteno: 693 | Diskuse

Zdeňka Šíp Staňková

Chudáci učitelé!

Někteří se tak snaží! Dávají své práci všechno - pro ně to není práce, je to poslání. Přípravě na své hodiny věnují večery, víkendy, někdy i na úkor své vlastní rodiny. Ale dneska si toho nikdo neváží.

25.8.2018 v 8:21 | Karma článku: 26.34 | Přečteno: 2137 | Diskuse

Zdeňka Šíp Staňková

Znáte zahálku?

Podle Trestního zákoníku mohou rodičům hrozit až 2 roky vězení (a dětem zřejmě ústavní výchova) třeba pouze a jenom proto, že mají jejich děti určitý počet zameškaných hodin ve škole.

3.6.2018 v 21:24 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 411 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jakub Špičák

Můj souboj s kávou: Zkřížení mečů

Poslední kávu jsem měl v neděli ráno. První den nebyl nijak výjimečný. Tedy ne že bych neměl na krásně voňavé, hebké espresso chuť, tu mám i teď, když to píšu, ale cítil jsem se normálně.

21.9.2019 v 9:15 | Karma článku: 9.56 | Přečteno: 205 | Diskuse

Jana Aulehlová

S bandaskou okolo krku

„Zastrč kliku dovnitř a rychle toč, ať naskočí motor!“ Blaf, blaf. Klika vylétne a praští mě. „Holka, to musíš pořádně, tak ještě jednou!“

21.9.2019 v 9:10 | Karma článku: 12.45 | Přečteno: 224 | Diskuse

Zdeněk Bárta

Je starosta,který zakáže napustit bazén klimatický komunista....?

Změna klimatických podmínek na zemi již dnes přináší nové životní situace. Na jedné straně jsou hlasy,které volají po tom, aby se lidé dobrovolně uskromnili a změnili dnešní pro klima zničující konzumní styl života.Dokážeme to?

21.9.2019 v 7:16 | Karma článku: 12.85 | Přečteno: 493 | Diskuse

Vlastimil Fürst

Občerstvení pro mé nitro

Augustin patří mezi nejvýznamnější postavy křesťanské historie. Jeho matka Monika byla křesťanka, otec Patricius pohan. Maminka se z něj pokusila vychovat křesťana, ale mladý Augustin se nakonec vydal jinou cestou.

20.9.2019 v 20:10 | Karma článku: 13.04 | Přečteno: 144 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Židovský humor X

Nauč se smát, aniž bys plakal, říká jedno hebrejské přísloví. Další porce oblíbených anekdot pro čtenáře mého soukromého blogu.

19.9.2019 v 6:25 | Karma článku: 25.99 | Přečteno: 778 | Diskuse
Počet článků 17 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3126

Svobodná volba, dobrovolnost a respekt nejen mezi dospělými, ale také mezi dospělými a dětmi, zejména v oblasti vzdělávání. To je to, co mě zajímá a o čem píšu, hlavně pro iniciativu SvobodaUčení.cz.

Najdete na iDNES.cz