Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odporuje Ústava ČR sama sobě? Aneb právo = povinnost?

Postupně se společnosti všude na světě zbavují různých “tradic”, které jsou dle obecného mínění v rozporu s lidskými právy. Otroctví, volební (ne)právo žen, atd. Není povinná školní docházka popřením tohoto trendu? 

O Ústavě ČR a o tom, jak to tady máme s tou svobodou, už jsem se ve svých článcích zmiňovala. Dnes bych ráda upozornila na rozpory, které podle mého názoru v Ústavě jsou.

Ústava je, jak známo, nejvyšším zákonem ČR, a kromě ní je součástí ústavního pořádku i Listina základních práv a svobod. V té se mj. píše, že (a dovolte mi malý komentář k jednotlivým bodům):

  • Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.
    • Opravdu? Jsou děti taky lidi?
  • Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
    • Všimněte si, že nikde není zmíněn věk. Ani jinde v Listině základních práv a svobod se nepíše nic o tom, že by tato práva měla být vyhrazena pouze lidem od nějakého roku života výše.
  • Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.
    • Není tedy školský zákon v rozporu s právy, které zaručuje Listina, resp. Ústava?
  • Meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou základních práv a svobod upraveny pouze zákonem.
    • A jsme u toho. Sice máme nějaká práva daná Ústavou a Listinou, ale zákon nám je může omezit, pokud si poslanci usmyslí. K čemu nám pak Ústava je?
  • Každý je způsobilý mít práva.
    • Tedy i dítě? Pokud ano, kde je jeho právo na svobodný pohyb a rozhodování třeba o tom, že do žádné školy chodit prostě nechce?
  • Nikdo nesmí být mučen ani podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu.
    • Pokud si myslíte, že děti nejsou ve školách ponižovány, stačí se na Facebooku přidat do některé z “učitelských” skupin a přečíst si rady, které si tam někteří učitelé mezi sebou předávají - viz konec tohoto článku. Lidé jsou různí, a někdo se cítí ponížen už “pouhým” srovnáváním s ostatními.
  • Osobní svoboda je zaručena.
    • Komu? Dětem, které jsou nuceny být od 5 do (maximálně) 17 let žáky? Nebo rodičům, kteří jsou nuceni své děti tlačit do něčeho, co třeba někdy nechtějí ani jedni z nich?
  • Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
    • Pamatujete si na školní předmět “Pozemky”, kde celou třídu nahnali do parku hrabat podzimní listí? Já ano. Navíc i povinné učení lze vnímat jako intelektuální prá­ci.
  • Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
  • Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.
    • Tady už zas tolik o svobodu nepůjde; všimněte si slůvka “neoprávněným”. O tom, co je oprávněné, se totiž rozhodne bez nás.
  • Svoboda pohybu a pobytu je zaručena.
    • Vyjma dětí, jichž se týká povinná školní docházka? Ty totiž svobodu pohybu moc nemají…
  • Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.
    • Právo = povinnost? Je to jako kdyby se s právem na svobodný pohyb pojila povinnost provozovat sport. Nebo s právem na shromažďování povinnost shromažďovat se ve státem určených termínech a místech.
  • Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí.
    • Článek 33 se týká právě povinné školní docházky. Abychom si totiž nemysleli, že se svých práv můžeme domáhat na základě Ústavy a Listiny…

Taky vám na tom celém něco nesedí? Je v pořádku mít právo a zároveň rovnou i povinnost? Můžeme mít na něco právo a zároveň rovnou mít nařízeno jak, kdy a jakým jediným způsobem můžeme toto právo uplatňovat?

Povinnost školní docházky se zároveň týká dvou skupin lidí: dětí, které jsou často proti své vůli k jejímu plnění donucovány, a rodičů, kteří jsou Ústavou, resp. Listinou základních práv a svobod (jak absurdní název) nuceni k tomu, aby někoho dalšího (své děti) k něčemu donucovali. Dává to smysl? Jak se to vezme…

Postupně se společnosti všude na světě zbavují různých “tradic”, které jsou dle obecného mínění v rozporu s lidskými právy. Otroctví, volební (ne)právo žen, atd. Není povinná školní docházka popřením tohoto trendu? Jak je možné, že děti jsou stále ještě méněcennými lidmi a lidská práva jsou jim upírána? Jakým způsobem se v historii uzákoňovala povinná školní docházka? Jak, proč a kdy se dostala do Listiny základních práv a svobod, resp. do Ústavy? O tom zas příště.

P.S.: Připadá vám změna Ústavy nereálná? Pak vězte, že od roku 1992 do roku 2013 byla Ústava novelizována osmkrát…

A na závěr: neupravené citáty z jedné ze skupin pro učitele na Facebooku:

V. S.: “Máme pravidlo, že při hrách nerušíme druhé, takže když někdo poruší, jde na „trestnou lavici“, sedí na stupínku třeba dvě minutky (natáhnu kuchyňskou minutku) a to celkem pomáhá… Nebaví je totiž jen sedět a koukat.”

M. S.: Občas se neudržím a ujede mi jíš jak prase, nedělej ze sebe blbce, chováš se jak blbec, tady je to jak u blbých na dvorečku… člověk to občas použije doma a potom v tom stresu to z vás vypadne ani nevím jak. Zatím si nikdo nestěžoval, ale já se cítím blbě, že se neovládám. Když to je děs, o přestávce ječí, skáčou po lavicích, plazí se po zemi, hopsají se židlemi po třídě…to si vážně připadáte jak ve zvěřinci :-(.

D. R.: Sem mela jednou ve tride ve skolce holcicku a ta si strasne vymyslela a nechtela jist. Byla to srbka. Jednou nela zase „svuj den“ a odmitala jist a jelikoz me uz nebavilo se s ni porad dohadovat, vzdycky sem ji rekla at ji a ona ze ne, tak mi ujely nervy a utrhla se na ni : Nedržkuj a jez!

E. Z.: já mám v ŠD jednotný trest za různé přestupky…vybar­vujeme antistresové omalovánky. Jelikož máme na skoro každý den nějakou řízenou aktivitu, tak omalovánky jsou jako „druhá“ aktivita, a ta se dětem dělat nechce, zejména, když jim přesahuje spontánní hraní. Takže pod „hrozbou“ druhé aktivity je krásné ticho v autobuse (přejíždíme do ŠD), ticho v šatně, ale i ve třídě, když řev přesáhne únosnou mez. Nebo hrajeme „bobříka mlčení“, kdo poruší, všichni si přestanou hrát a jdou si sednout ke stolu. Podle uvážení (jak kdo pěkně sedí) pouštím děti zpátky hrát, ale upozorním, že když bude zase řvát, tak si zase půjde sednout. To dokážou být zticha i při počtu víc jak 30.

K. P.: Jednu dobu jsem se chovala „učitelsky teroristicky“ v jedné obzláště nedisciplinované třídě SŠ (jako angličtinářka jsem s lepší disciplínou obdržela i množství drobných průběžných známek) – když na třetí výzvu o klid a pořádek žáci nereagovali, přišly na řadu A5 papírky a bleskový diktát (3–5 vět) na započítanou klasifikaci. Ti „hodní“ nasbírali navíc obvykle dobré známky, takže spíš profitovali … a ti zlobiví měli co opravovat. Jednou jsme napsali dva diktáty za hodinu. Teror trval skoro měsíc, ale pak se třída skutečně umravnila: V jiných třídách věděli, jak na čurbes reaguju a chovali se přiměřeně (i když tak 1–2 trestné diktáty udeřily i jinde) … a „zlobivá třída“ samozřejmě věděla, že jinde diktátový teror neprobíhá.

N. N.: Jak motivat k hezké úpravě sešitů?

L. K.: Sešity samozřejmě musí přepsat, jedna kolegyne jim je i trha. Kolegyně je ve věku a postavení, kdy si ji nikdo nedovolí odporovat a verze,ze vsichni so ten sešit koupí a prepisi. Nějaká práva a cizí majetek opravdu neřeší.

J. B.: Ja jako matka bych svemu ditku bez vahani sesit roztrhala sama, pokud by byl v „prasecim“ stavu. A koupit novy by si bezel za sve kapesne!

L. L.: Někdy vzít a roztrhat sešit má lepší účinek, než každou hodinu milánky prosit, aby si sešitek upravili.

N. N.: (na dotaz, proč by vlastně měly děti mít upravený sešit) Důvodů je více. Jednak by dítě mělo poslechnout autoritu. Jednak by mělo dodržovat ŠŘ, kde je jasně stanovené, že pomůcky do hodiny musí být v pořádku. Jednak je prostě zaveden nějaký systém

J. P.: Furt motivace…..­.prostě to tak bude a hotovo. Proč děti nemůžou dělat to, co dělat maji?

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | středa 31.5.2017 11:13 | karma článku: 15,43 | přečteno: 986x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 687x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

11.4.2021 v 13:49 | Karma: 10,49 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik