Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šrouby se utahují (už dlouho a nejen ve vzdělávání)

27. 04. 2017 18:15:43
Poslední měsíce se objevuje téměř každý týden další zpráva o tom, co si zase na MŠMT vymysleli úžasného. Jednou ze skutečných lahůdek je povinné předškolní vzdělávání.

Následující text jsem napsala 8. 12. 2015. Už tehdy bylo jasné, že Ministerstvo školství chystá (a tou dobou už dlouho připravovalo):

  1. Revizi RVP - v podstatě návrat osnov do škol, tj. omezení svobody.
  2. Jednotné přijímačky na střední školy, tj. omezení svobody.
  3. Povinný předškolní ročník, tj. - ano, hádáte správně - omezení svobody.

Nový školský zákon už platí, ale přesto si myslím, že nezaškodí připomenout si, jak probíhala před téměř rokem a půl debata s náměstkem ministryně školství Stanislavem Štechem.

***

8. 12. 2015 jsem byla za Svobodu učení pozvána jako účastník debaty s názvem “Akvárium aneb probíhá ve vzdělávání plíživá „kontrarevoluce“ a utahování šroubů?”.

Mými spoludiskutujícími byli náměstek ministryně školství Stanislav Štech a ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí Jan Korda. Předmětem diskuze byly kromě povinného předškolního vzdělávání také jednotné přijímačky na střední školy a ročníkové výstupy. Po pravdě řečeno jsem si nebyla jistá, o čem mohu v takovéto debatě polemizovat, když se s ostatními diskutujícími lišíme už v základním názoru na to, zda by školní docházka měla být povinná, či nikoli. Nakonec jsem ale byla ráda, že jsem mohla na vlastní uši slyšet, jakým způsobem komunikuje MŠMT ústy jednoho z náměstků, a jaké s námi všemi má ministerstvo plány. Pro Svobodu učení je velké téma hlavně povinná předškolní docházka, proto se v tomto textu budu věnovat hlavně jí.

Zvukový záznam debaty máme k dispozici, protože ale nevím, zda budou ostatní panelisté souhlasit s jeho zveřejněním, a mám také potřebu se k diskuzi dále vyjádřit, rozhodla jsem se shrnout to nejzásadnější v tomto článku.

Na úvod předesílám, že pro pochopení celé situace okolo povinné předškoly je dobré podívat se na výsledky studie, kterou si objednalo samo MŠMT (výstupy najdete zde) a třeba na tiskovou zprávu EDUinu zde. Jedním z cílů debaty bylo zjistit důvody, proč vlastně MŠMT tak trvá na povinné předškolní docházce, když studie proveditelnosti, kterou si zaplatilo, hovoří o tom, že se toto opatření naprosto mine účinkem a nepřinese nikomu – skutečně NIKOMU – nic dobrého, dokonce naopak(!). Oficiální verzí MŠMT je, že opatření má snížit počet odkladů – otevřeně se však hovoří i o tom, že má zároveň pomoci dětem ze sociálně slabých rodin. Jen pro představu: těchto dětí je podle analýzy proveditelnosti 1500, což představuje pouhých 1,3% ze všech pětiletých dětí. Moderátor debaty Tomáš Feřtek (a nejen on, ale i diskutující z řad diváků) se tedy pana náměstka ptal, jaký je skutečný důvod zavedení tohoto opatření. Odpovědí pana Štecha bylo, že program MŠMT je už dávno dán, a to ještě z dob ministra Chládka, dále že ve většině evropských zemích je zavedena povinná školní docházka od ranějšího věku než v ČR (mají to všude, tak my to budeme mít taky), dalším důvodem je to, že to má vláda prostě v programu a ještě prý jde o to “vytvořit klacek na nás – stát musí vytvořit místa ve školkách a obce také”. Zároveň celé záměry MŠMT označil jako “obrat zpět k obsahu, k výuce”, odklon od toho, aby si děti ve školce “jen” hrály, a aby školky byly pouhými hlídacími zařízeními. Dalším důvodem zavedení povinného předškolního roku je prý “socializace” dětí z různých prostředí a neblahý trend rozevírajících se nůžek.

Pan Štech v debatě dále kritizoval Rámcové vzdělávací programy s tím, že v nich chybí obsah učiva, na čemž se s ním shodnou mnozí učitelé, kteří si nedovedou s nabytou (i když velmi pofidérní – moje poznámka) svobodou poradit a nevědí „co učit”. Podle pana náměstka by tedy nemělo být hlavním cílem vzdělávání osvojení si určitých kompetencí, ale nabytí jistých znalostí, přičemž vedlejším produktem nabývání znalostí je získání právě těch klíčových kompetencí. Chápu-li to správně, je to obrat o 180 stupňů oproti tomu, s jakými cíli se zaváděly RVP... Pan Štech tedy chystá jejich revizi.

Chtěla jsem jasně pochopit, co je tedy záměrem MŠMT pokud jde o revizi RVP, jejichž cílem původně byla větší autonomie škol a možnost rozvrhnout si učivo do delších časových úseků než je jeden školní rok (tedy větší diverzita, můžeme říci větší svoboda). Podle pana Štecha více než 3⁄4 učitelů RVP odmítá a je tedy nutné stanovit standardy, k nimž se školy a učitelé budou moci vztahovat. Pan náměstek dále uvedl, že existují výzkumy a články od špiček kognitivní psychologie, které říkají “přestaňte s tím blbnutím, že děti mají něco řešit kreativně, bezduchý dril je naprosto nutný v určitých obdobích na prvním stupni a má veliký význam z hlediska psychologické teorie poznávací činnosti”.

Pokud jde o povinný předškolní rok, ráda bych zde ještě uvedla několik přesných citací pana náměstka. Zhodnocení nechám na vás.

„Ono je to “povinný/nepovinný”. Já jsem byl proti veškerým možnostem z toho uniknout individuální formou.”

„Jediný co já bych chtěl, když už se to takhle zmatlalo, aby byl nastavený velmi dobrý kvalitní monitorovací systém, který by monitoroval ty děti z těch jednotlivých skupin, které tam nechodí, a zjišťoval vlastně co to dělá, kolik těch dětí sociálně znevýhodněných volí tu formu individuální, kolik je těch dětí z jiného sociálního prostředí, v jaké podobě vypadá to, když nevyhovuje tomu přezkoušení a tak dále.”

Na otázku, jak se MŠMT vyrovnává s tím, že si zaplatilo studii proveditelnosti, která povinný předškolní rok odmítla, a vůbec se jí neřídí: „Prosím vás, víte co všechno ministerstvo zaplatilo?”

„Poptávka po povinném předškolním roce je obrovská od lidí, kteří si uvědomují, že děti by měly začít patřit k sobě od určitého věku, že se jasně ukazuje, že je to něco, co je ve prospěch společnosti.”

„Já na to mám, abych vzdělával svoje děti doma, mám na to. Ne! Žádný takovýhle věci! Ať je pohromadě s tou růzností, ať je pohromadě i s dětma, který jsou agresivní, ať to pozná!”

„Rodič má naprostou možnost volby!” – “A co když to dítě nechce do školky? Do žádné?” – “No ježišmarja, tak ho trošku seřvu. Dítě nemá co si říkat! Čtyřleté dítě si nemá co určovat a rozhodovat o tom, jestli někam bude takhle chodit nebo nebude. Já jsem psycholog třicet let! Tady jsem ve Francii dostal řád za výzkum v psychologii.”

„Naprosto fascinující na povinné školní docházce je to, že vy se musíte naučit vyjít s lidmi, které jste si nevybral, ani vám je nevybrala vaše rodina! To je naprosto zásadní psychologický moment, který člověka dělá kompetentním členem své kultury.”

„Ne všechno bylo špatně. Zlatý konec padesátých let, kdy se dělaly ty didaktické analýzy, do toho máme dneska ještě hodně daleko.”

„Deregulace znamená vlastně tak extrémní rozvolnění obsahů výuky, teď prosím pěkně nedegradujme to jako že by měly být přesně ve stejný den učeny na všech školách v České republice stejné věci, jako shoda na těch obsazích, je naprosto zásadní podmínkou koheze společnosti za 10, 15, 20 let. Kombinace deregulace a decentralizace je podle mě velmi škodlivá.“

(Doplňující poznámka: týden po debatě jsem se dozvěděla, že pan Štech nesouhlasí se zveřejněním zvukového záznamu diskuze.)

Autor: Zdeňka Staňková | čtvrtek 27.4.2017 18:15 | karma článku: 34.46 | přečteno: 3821x


Další články blogera

Zdeňka Staňková

Chudáci učitelé!

Někteří se tak snaží! Dávají své práci všechno - pro ně to není práce, je to poslání. Přípravě na své hodiny věnují večery, víkendy, někdy i na úkor své vlastní rodiny. Ale dneska si toho nikdo neváží.

25.8.2018 v 8:21 | Karma článku: 25.30 | Přečteno: 1962 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Znáte zahálku?

Podle Trestního zákoníku mohou rodičům hrozit až 2 roky vězení (a dětem zřejmě ústavní výchova) třeba pouze a jenom proto, že mají jejich děti určitý počet zameškaných hodin ve škole.

3.6.2018 v 21:24 | Karma článku: 10.06 | Přečteno: 350 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Kudrnáčům odzvonilo

Byl schválen nový zákon. Od minulého roku se smí nosit pouze účesy z rovných vlasů. Všichni kudrnatí se okamžitě stali nenormálními a nevyhovujícími.

16.4.2018 v 6:00 | Karma článku: 12.56 | Přečteno: 836 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Domácí vzdělávání? Ale já musím pracovat!

Častá otázka nejen na mě, ale na většinu rodin, které mají děti v domácím vzdělávání, bývá: “Jak to ale děláte s prací? Přece musíte z něčeho žít.”

13.4.2018 v 18:29 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 598 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jan Jílek

Význam slov a gest

Občas si čtu blogy lidí, kteří mají velkou karmu a čtenost. Zajímá mne, z jakého důvodu a co dělají jinak. Koho se snaží oslovit a čím oslovují?

21.9.2018 v 17:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Jan Jílek

Šaty co jsou šik a sexy

Pátek, dovolená, bigbít, Olympic mi hraje, slunce svítí, prý od zítra bude pršet a foukat vítr. Dobře nám tak. Takže si mohu s Olympicem skoro na konci léta zazpívat.

21.9.2018 v 12:48 | Karma článku: 9.69 | Přečteno: 338 | Diskuse

Vlastimil Fürst

Čím si zasloužím nebe?

Jeden z předních mužů se ho otázal: „Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?“ (Lukáš 18,18)

20.9.2018 v 21:31 | Karma článku: 15.10 | Přečteno: 221 | Diskuse

Jan Jílek

Prsa na volno

Jedno z asertivních práv, je právo říci: „Já nevím.” Ono právo mi poskytuje možnost dát najevo, že nemám potřebu vědět vše a zabývat se vším, co si kdo myslí, že bych se tím zabývat měl.

20.9.2018 v 10:54 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 801 | Diskuse

Vlastimil Fürst

Těm patří nebe

Ježíš si je zavolal k sobě a řekl: „Nechte děti přicházet ke mně a nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží. Amen, pravím vám, kdo nepřijme království Boží jako dítě, jistě do něho nevejde.“ (Lukáš 18,16+17)

19.9.2018 v 21:31 | Karma článku: 15.23 | Přečteno: 199 | Diskuse
Počet článků 15 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3343

Svobodná volba, dobrovolnost a respekt nejen mezi dospělými, ale také mezi dospělými a dětmi, zejména v oblasti vzdělávání. To je to, co mě zajímá a o čem píšu, hlavně pro iniciativu SvobodaUčení.cz.





Najdete na iDNES.cz