Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

Dan, můj nejstarší syn, už má pubertu za sebou. Je mu 19 a je naprosto boží. Ne že by dřív nebyl, ale teď už je docela PŘEDVÍDATELNÝ.

Nepředvídatelnost je asi to jediné, co mě na pubertě mých dětí trošku děsí. Ale zase je to obrovská příležitost pro osobní růst! Prostě plout, žít přítomným okamžikem, učit se neočekávat, přijímat. Nádhera! Miluju ten pocit úlevy, když se mi podaří neočekávat a přijímat!

Lu je 13 a je, jak možná víte, radikální unschooler. Když procházel pubertou Dan, nebyla jsem si ještě mnoha věcí vědoma. Často jsem se snažila dění okolo a jeho chování kontrolovat, korigovat. Když mě něco, co říkal nebo dělal zasahovalo, chtěla jsem, aby to PŘESTALO. Snažila jsem se ovládat něco, co ovládat nemůžu, místo abych se zaměřila na to, co pod kontrolou mít můžu: sebe, svoje pocity a chování.

Ne že by mě Lu někdy nevytočila tak, že mám chuť jednu z nás vystřelit na měsíc, ale dneska už vím, že nikdo jiný než já sama není zodpovědný za moje emoce. A teď tohle období miluju. Pozorovat, jak se děti mění takovou rychlostí, učit se díky tomu pracovat na sobě... seberozvojový kurz zadarmo! Pokud nepočítáme ty výdaje za děti, že jo... 

A ta rebelie? Kdy teda žádná nepřijde?

Když k dětem přistupuju s úctou a respektem, když je podporuju v naplňování jejich cílů místo toho, abych je tlačila do honby za svými vlastními představami o tom, jaké mají být a co mají dělat, když je do ničeho netlačím a nenutím, nemají proti čemu rebelovat. Tak jednoduché to je. Nemáte zač.

Když si vzpomenu, jak jsem bývala nešťastná z toho, že se mi nedaří donutit jiné lidi včetně vlastních dětí, aby se chovali podle mých představ, je mi tehdejší sebe samotné líto. Vědomé přijímání lidí a situací takových, jaké jsou, mi přináší obrovskou úlevu. (A samozřejmě se mi to ne vždycky daří!)

Pochopitelně bylo v první řadě nutné vymezit se proti tlaku, který je vyvíjen na mě jako na rodiče. Kdysi dávno jsem si myslela, že musím být bachařem svých vlastních dětí.

Že je musím donutit učit se to, k čemu nás nutí Ministerstvo školství.

Že je musím donutit chovat se tak, aby si o nás sousedi, cizí lidi nebo babičky nemysleli nic „špatného”.

Když jsem pochopila, že nic z toho dělat nechci a nemusím, dostavila se - zase - obrovská úleva.

Učím se postupně být silnější, brát si zodpovědnost za svůj život zpět z rukou rodičů, učitelů, „autorit”. A chci umožnit svým dětem, aby o tuhle zodpovědnost v první řadě vůbec nepřišli.

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | neděle 11.4.2021 13:49 | karma článku: 10,49 | přečteno: 398x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 687x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“

Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.

1.3.2021 v 11:48 | Karma: 6,44 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik