Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví

K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.

Nicméně mám dojem, že je to věc, na kterou je třeba upozorňovat.

Před několika lety jsem napsala, co se dělo v Thomayerově nemocnici po tom, co byla má tehdy devítiletá dcera účastnicí dopravní nehody. Původní text jsem zveřejnila jen na Facebooku, ale po několika dnech jsem ho dala i na blog Idnes, kde vyvolal silné reakce. Text je tady.

Před nějakou dobou jsem napsala další text s názvem Dredy a náušnice aneb Komu patří těla našich dětí, který taky vyvolal velkou diskuzi.

Docela dost lidí dokáže akceptovat, že by děti měly mít možnost volby ve věcech, které dospělým připadají vlastně nedůležité. Zvlášť tehdy, když dětem dají vybrat pouze z možností, které sami zvolili.

„Vezmeš si dneska to modré triko, nebo žluté?”

Samozřejmě, že ne vždycky jsme ochotní nechat dětem otevřenou možnost volby. Když jsme přesvědčeni, že dítě například bez jednoho teplého jídla denně bude zdravotně strádat, prostě mu dáme na výběr mezi špagetami a bramborami. Problém je, že si nikdy nemůžeme být stoprocentně jisti tím, že špagety nebo brambory mu zdravotně prospějí.

A podle mě to je tak s naprostou většinou věcí. Včetně očkování.

Aby bylo jasno: nejsem proti očkování. Proti čemu jsem ale hodně, je donucování kohokoli k čemukoli proti jeho vůli. Právě proto, že si nikdy nemůžu být stoprocentně jistá, že to, co já považuju za dobro, je dobro i pro toho člověka, který je k tomu donucen násilím. (Pokud tedy připustíme, že něco, k čemu nás někdo donutí násilím, může být pro nás dobré.)

V problematice očkování jsme spolu s mým současným mužem došli k pro nás jediné možné strategii: nejsme-li si stoprocentně jisti, že vpravení nějaké látky do těla naší dcery je bezpečné, logickým krokem je pro nás zaměřit se na přínosy vs. rizika jak vakcíny, tak případného prodělání nemoci. A pak pečlivě zvažovat každé jednotlivé očkování. Bohužel relevantní informace bez emocionální masáže z jedné či druhé strany, aby člověk pohledal. Mám štěstí, že můj muž je zběhlý v kutání v hloubi zahraničních studií. Nicméně ani tam se nedozvíte žádný jasný závěr. Zůstane jen mnoho otázek. Tolik, že jsme prostě obezřetní.

Miminko se pochopitelně ze své pozice těžko vyjádří k tomu, zda chce být očkováno a proti čemu. Prostě si jako rodiče musíme vzít na triko buď to, že děti očkovat necháme, nebo opak. Co ale třeba dítě desetileté? Nemělo by mít možnost samo se rozhodnout, zda chce vakcinaci podstoupit, či nikoli?

Většina dospělých v tom má jasno: desetileté dítě tomu nerozumí. Potíž je v tom, že problematice očkování nerozumíme pořádně asi nikdo.

Když nerozumím autům, měla bych být v této oblasti prohlášena za nesvéprávnou a o tom, zda si koupím či nekoupím vůz, by za mě měli rozhodovat... kdo? Odborníci? Manžel?

Možná jste zaregistrovali aktuální kauzu, kde bylo kvůli odmítnutí nechat dítě po úrazu naočkovat proti tetanu vydáno předběžné opatření na odebrání dítěte rodičům a krajský soud rozhodl o předání dítěte do péče nemocnice. Více o této kauze skvělá Ágnes Němečková zde. Ptal se někdo té desetileté dívky, jak to vidí ona?

Pokud je argumentem, že “tomu nerozumí”, proč jí nedat veškeré možné dostupné informace a nenechat ji, aby je vyhodnotila? Proč ji nepodpořit v tom, aby se rozhodovala sama ze sebe?

Protože použít moc je o tolik jednodušší? Protože jsme vyrostli v autoritářském a hierarchickém prostředí a buď si jiný způsob fungování nedovedeme vůbec představit, nebo je pro nás extrémně těžké připustit, že by to šlo jinak? Protože naše vztahy jsou postavené na hodnocení, soutěžení a podmíněné lásce? Protože děti nejsou (ještě) lidi?

V nedávném rozhovoru v Rádiu Wave se mě moderátorka zeptala, jestli je potřeba mít projekt s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI. Evidentně - a bohužel - ano.

Stojíte-li o doporučení literatury k tématu, posílám odkaz na knížku od pediatra a v podstatě zastánce očkování (ale také svobodné volby) Roberta W. Searse. Najdete v ní detailní popis jednotlivých vakcín i nemocí, možné alternativní očkovací kalendáře a mnoho dalších informací. Je doplněna o české reálie. (Škoda, že nemám z doporučování knihy provizi, už ji zmiňuju po několikáté. :))

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | pondělí 21.12.2020 10:25 | karma článku: 28,48 | přečteno: 5192x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 686x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

11.4.2021 v 13:49 | Karma: 10,49 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“

Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.

1.3.2021 v 11:48 | Karma: 6,44 | Přečteno: 741x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Chci, aby moje děti uměly říct NE

Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.

28.2.2021 v 11:37 | Karma: 9,59 | Přečteno: 434x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?

Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.

10.2.2021 v 12:56 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Je bezpečné s vámi nesouhlasit?

Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.

7.2.2021 v 12:37 | Karma: 9,77 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!

Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!

31.1.2021 v 10:35 | Karma: 14,45 | Přečteno: 647x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc

Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.

16.1.2021 v 13:04 | Karma: 17,52 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Musí mít přece nějaké povinnosti!

Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.

13.1.2021 v 16:03 | Karma: 15,93 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

A co triggeruje vás?

Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:

6.1.2021 v 8:12 | Karma: 9,24 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Kolik toho víme? A co všechno nevíme?

Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.

18.12.2020 v 8:32 | Karma: 11,11 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nastavujete dětem hranice?

Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...

14.12.2020 v 14:26 | Karma: 8,93 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.

Už jste někdy viděli zdravé miminko nebo batole, které by se nechtělo učit? Jenže my jsme z učení udělali něco, co chceme popsat, měřit, hodnotit a řídit.

9.12.2020 v 7:07 | Karma: 9,65 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Já za to nemůžu, to oni!

Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?

4.12.2020 v 11:32 | Karma: 14,27 | Přečteno: 807x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta

„Škola a sportování dává deˇtem rˇád a jsou soucˇástí socializace. "Je trˇeba být v kolektivu, ve sportovní šatneˇ, vyporˇádat se s tlakem neˇjaké souteˇže.

29.11.2020 v 17:44 | Karma: 10,10 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!

Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.

26.11.2020 v 11:00 | Karma: 16,79 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nejsme rozbití, jen jsme chtěli přežít

Když má některé z mých dětí špatnou náladu, je naštvané nebo se vzteká, je pro mě hodně těžké „zachovat chladnou hlavu”.

18.11.2020 v 16:06 | Karma: 10,10 | Přečteno: 362x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik