Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Unschooler a grammar nazi

K něčemu se vám přiznám: jsem trochu grammar nazi. Asi to pochází – jako všechny jiné úchylky :-) – z dětství.

Pro moji mámu byl (a stále je) každý, kdo nepíše SPRÁVNĚ, blbec. No, pro moji mámu je vlastně blbec každý, kdo nevystudoval nejmíň jednu vysokou školu, nebo prostě žije jinak, než ona považuje za správné. Asi vám došlo, co si myslí o mně… :-)

Ale zpět k češtině. Dřív jsem se občas snažila zaujmout svou dvanáctiletou Lu gramatikou, ale nedařilo se. Nebyla přítomna vnitřní motivace. Teď má už nějakou dobu svůj instagramový profil a kanál na YouTube. Hádejte, kdo za mnou začal chodit a ptát se, jak se co píše? A hádejte, kdo teď píše častěji bez gramatických chyb – Lu, nebo její kámošky, které chodí do školy? Taky se mi občas zmíní, že angličtinou vládne stejně nebo lépe než kamarádky, jejichž rodiče utratili nemálo peněz za kurzy angličtiny, kam vlastně děti nechtěly chodit, zatímco Lu jakékoli kurzy vždycky bojkotovala, ale s cizími jazyky se běžně setkává – jak online, tak offline.

Musím dodat něco velmi důležitého: pro mě osobně není měřítkem „úspěšnosti” unschoolingu to, že se moje děti naučí stejné věci jako děti chodící do škol. Nepotřebuju studie o tom, jak se unschooleři uplatnili v dospělosti, nebo jaké mají vědomosti. Mým cílem je, aby mé děti vyrostly v takové dospělé, kterými chtějí samy být. Je mi jedno, čím budou. Jejich život patří jim, já jsem tu proto, abych je přijímala se vším všudy, podporovala, pomohla, budou-li chtít. Nechci jim vytyčovat trasy, po nichž se mají jejich osudy ubírat. Chci jim být, jak říká Daniel J. Siegel, bezpečným útočištěm, kam se mohou kdykoli vracet, a zároveň odrazovým můstkem ke zkoumání světa.

Taky ale chápu, že mnoho rodičů potřebuje – třeba jen zatím, než získají plnou důvěru v sebe a své děti – „důkazy”, že unschooling a absence nejen školy, ale i jakéhokoli donucování k čemukoli, neudělá z dětí bytosti neschopné se o sebe postarat a závisláky na počítačových hrách. Mám ale takové podezření, že žádný „důkaz” nepřesvědčí rodiče, který si to celé nesrovná sám v sobě a hlavně sám se sebou. Chci zdůraznit, že nikoho nesoudím; každý máme hodnoty a priority jiné. Nabízím jen svůj pohled a svou cestu. A možná myšlenku, že vaše strachy vlastně nejsou vůbec vaše a můžete je úplně klidně obejmout a pak nechat odejít. :-)

Samostatnou kapitolou je samozřejmě nelegálnost unschoolingu v ČR kvůli nutnosti dostavovat se každý půlrok na domškolácké přezkoušení. Je pochopitelné, že se většina rodičů, kteří by jinak třeba sebeřízení dětem umožnili, bojí, že jejich dítě neobstojí a bude spolu s nimi nést následky. Není jednoduché kličkovat mezi paragrafy, ale tak trochu to jde. Píšu o tom na svém blogu DĚTI JSOU TAKY LIDI.

A taky jsem přesně pro tyhle rodiče založila facebookovou skupinu (inspirovanou podobnou zahraniční) s názvem Co se můj unschooler učí, když…

Pojďme se navzájem podporovat v našich cestách za důvěrou v děti. Je nás pořád hrozně málo a jak se ukázalo v reakcích na minulý příspěvek se zákazem mobilů ve školách, agrese a útoků na nás je mnoho. Já už jsem dnes schopná si ty útoky nebrat osobně, protože za každou nadávkou a zlobou vidím malé dítě, kterému se nedostalo tolik lásky a přijetí, kolik by potřebovalo. Je skvělé, že my můžeme – aspoň u našich vlastních dětí – tenhle řetězec naštvanosti, bolestí a strachu přetnout. Je úžasné dobrodružství se o to pokoušet, pozorovat ty lidi, které jsme přivedli na svět a prožívat s nimi slasti i strasti každého nového dne.

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | pátek 3.7.2020 9:28 | karma článku: 10,22 | přečteno: 680x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 686x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

11.4.2021 v 13:49 | Karma: 10,49 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“

Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.

1.3.2021 v 11:48 | Karma: 6,44 | Přečteno: 741x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Chci, aby moje děti uměly říct NE

Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.

28.2.2021 v 11:37 | Karma: 9,59 | Přečteno: 434x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?

Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.

10.2.2021 v 12:56 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Je bezpečné s vámi nesouhlasit?

Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.

7.2.2021 v 12:37 | Karma: 9,77 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!

Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!

31.1.2021 v 10:35 | Karma: 14,45 | Přečteno: 647x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc

Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.

16.1.2021 v 13:04 | Karma: 17,52 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Musí mít přece nějaké povinnosti!

Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.

13.1.2021 v 16:03 | Karma: 15,93 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

A co triggeruje vás?

Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:

6.1.2021 v 8:12 | Karma: 9,24 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví

K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.

21.12.2020 v 10:25 | Karma: 28,48 | Přečteno: 5192x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Kolik toho víme? A co všechno nevíme?

Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.

18.12.2020 v 8:32 | Karma: 11,11 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nastavujete dětem hranice?

Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...

14.12.2020 v 14:26 | Karma: 8,93 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.

Už jste někdy viděli zdravé miminko nebo batole, které by se nechtělo učit? Jenže my jsme z učení udělali něco, co chceme popsat, měřit, hodnotit a řídit.

9.12.2020 v 7:07 | Karma: 9,65 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Já za to nemůžu, to oni!

Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?

4.12.2020 v 11:32 | Karma: 14,27 | Přečteno: 807x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta

„Škola a sportování dává deˇtem rˇád a jsou soucˇástí socializace. "Je trˇeba být v kolektivu, ve sportovní šatneˇ, vyporˇádat se s tlakem neˇjaké souteˇže.

29.11.2020 v 17:44 | Karma: 10,10 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!

Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.

26.11.2020 v 11:00 | Karma: 16,79 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik