Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vaše dítě je vědec!

13. 06. 2017 19:17:57
Nepotřebujeme disponovat diplomy z univerzit, abychom věděli, co je pro naše děti dobré. Ony to vědí samy. Stačí se učit společně s nimi, neztratit (nebo znovu najít) fascinaci světem okolo nás a jeho objevováním.

Zahrajeme si hru? Zkuste zavřít oči a představit si, že právě děláte něco, co vás FAKT baví. Možná to je nějaký sport, možná výtvarná aktivita, možná je to četba, hra, zkoumání něčeho... Zkuste si představit, jak se při tom cítíte. Jste do něčeho zabraní tak, že nevnímáte ubíhající čas; je to něco, co vás fascinuje, mozek běží na plné obrátky, cítíte radost. To, co děláte, vám dává smysl, naplňuje vás to radostí a možná i štěstím.

A teď si představte své dítě, pokud už nějaké máte. Jak se narodilo a už od prvních minut přesně vědělo, co potřebuje a co je pro ně dobré. Vědělo, kdy má hlad, kdy chce přebalit a kdy pochovat. A vy, vedeni rodičovskou intuicí, jste mu byli oporou a poskytovali mu to, co právě potřebovalo. Představte si, jak rostlo a jakými způsoby si hrálo. Zkoumalo svět kolem sebe jako malý vědec. Vytvořilo hypotézu – když pustím kostku, spadne na zem. Ověřilo její platnost – pustilo kostku a ona skutečně spadla na zem. Ověřilo platnost hypotézy znovu a znovu, aby si bylo jisté, že nejde o náhodu – asistent (maminka nebo tatínek) mu kostku znovu a znovu podával, aby ji dítě mohlo znovu a znovu upustit na zem. A z objevování světa a ověřování hypotéz mělo obrovskou radost. Cítilo se podobně jako vy, když děláte něco, co vás skutečně baví. Mělo radost z každého pokroku, kterého dosáhlo v jakékoli oblasti. Naučilo se s podporou vás – rodičů – chodit, skákat, šplhat po stromech, a dokonce i tak komplexní dovednosti jako je hovořit mateřským jazykem a interagovat s okolím. Nepotřebovalo k tomu učebnice ani školní třídy s lavicemi. Prostě reagovalo na svět okolo sebe a mělo neutuchající touhu se do něj zapojit, protože to je to, co je nám lidem přirozené. Tento proces nekončí šestým rokem věku dítěte. Pokud přirozená touha poznávat svět a učit se nové věci zmizí, pak je to následkem toho, že dítě ztratí vnitřní motivaci.

Lidské potřeby jsou nám dány od narození. Miminko instinktivně ví, co je pro něj dobré a důležité, jen je ještě příliš slabé na to, aby své potřeby mohlo uspokojovat samo. Jak ale roste a vyvíjí se, získává s podporou nás, rodičů, stále větší a větší samostatnost. Na nás rodičích je, abychom byli nablízku a k dispozici, pokud nás dítě potřebuje. Jakmile začneme dítěti vnucovat svůj pohled na svět a začneme jej manipulovat podle našich představ o tom, co by se mělo učit a jak, vědec v dítěti začne mizet.

Nepotřebujeme disponovat diplomy z univerzit, abychom věděli, co je pro naše děti dobré. Ony to vědí samy. Stačí se učit společně s nimi, neztratit (nebo znovu najít) fascinaci světem okolo nás a jeho objevováním. Nepotřebujeme pedagogiku, potřebujeme jen důvěřovat svým dětem a sami sobě.

Autor: Zdeňka Staňková | úterý 13.6.2017 19:17 | karma článku: 11.45 | přečteno: 378x

Další články blogera

Zdeňka Staňková

Domácí vzdělávání? A co socializace?

Děti jsou lidi. Takže by měly mít stejné právo vybrat si s kým a jak budou trávit svůj čas. Ve škole takovou volbu nemají. Škola děti od skutečného života většinu času izoluje.

4.6.2017 v 16:10 | Karma článku: 18.66 | Přečteno: 872 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Odporuje Ústava ČR sama sobě? Aneb právo = povinnost?

Postupně se společnosti všude na světě zbavují různých “tradic”, které jsou dle obecného mínění v rozporu s lidskými právy. Otroctví, volební (ne)právo žen, atd. Není povinná školní docházka popřením tohoto trendu?

31.5.2017 v 11:13 | Karma článku: 11.00 | Přečteno: 837 | Diskuse

Zdeňka Staňková

"Veselé" historky ze školky

Se zážitky ze školky je to trochu jako se zážitky z vojny; vyprávíme je jako veselé historky a všichni se smějeme, jak s námi ty učitelky zatočily. Mně osobně ale při těch historkách tuhne úsměv na rtech.

18.5.2017 v 16:59 | Karma článku: 19.76 | Přečteno: 1037 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jan Jílek

Miluj mě, miluj mě

Jen tak jsem si přemýšlel o tom, co jím, kolik jím, co piji a co bych měl jíst a pít. Jestli mám pít kafe, či nikoliv. A abych byl chytřejší,, hledal jsem něco o prospěšnosti kafe. Tedy, jak říkají intoši, kávy.

20.8.2017 v 1:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

Daniela Bulířová

Útěk z komfortní zóny

Stála jsem na prahu těžkého rozhodnutí. Jen na mně záleželo, jakým směrem se bude dál odvíjet náš život. Zvolím jistotu a opustím komfortní zónu, nebo budu tvrdošíjně stát na svém a přesvědčovat sebe i ostatní,

19.8.2017 v 23:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Karla Šimonovská-Slezáková

Jsem toho plná

Musím vám to hned napsat, i když to prý psát nemám. Ale já se cítím jako znovuzrozená. A už to konečně chce nějakej pozitivní blog, po tom mém ročním fňukání. No ne?

19.8.2017 v 20:35 | Karma článku: 20.96 | Přečteno: 584 | Diskuse

Antonín Strnad

MBTI Typologie osobnosti

Nechal jsem si udělat MBTI, nebo-li Myers-Briggs Type Indicator test, který je navržený pro určení osobnostních typů.

19.8.2017 v 20:14 | Karma článku: 3.78 | Přečteno: 202 | Diskuse

Jan Jílek

Co zas v tý televizi dávají?

Jak jsem si včera vymýšlel nebe, tak jsem zapomněl na Thora Heyerdala, který kdysi dávno podnikl cestu z peruánského města Callao na Velikonoční ostrovy s partou dalších, jemu podobných magorů, na balsovém voru.

19.8.2017 v 16:37 | Karma článku: 14.80 | Přečteno: 756 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2394

Svobodná volba, dobrovolnost a respekt nejen mezi dospělými, ale také mezi dospělými a dětmi, zejména v oblasti vzdělávání. To je to, co mě zajímá a o čem píšu, hlavně pro iniciativu SvobodaUčení.cz.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.