Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"Veselé" historky ze školky

Se zážitky ze školky je to trochu jako se zážitky z vojny; vyprávíme je jako veselé historky a všichni se smějeme, jak s námi ty učitelky zatočily. Mně osobně ale při těch historkách tuhne úsměv na rtech.

Jdem si tak s Luckou po ulici a proti nám kráčí paní s asi tříletým chlapečkem. Když nás míjejí, zaslechneme útržek jejich hovoru. Kluk s nadšením: “…a paní učitelka mě dneska pustila na záchod!” Dcera na mě udiveně koukne a protočí oči. A já si radši nedomýšlím kontext toho chlapečkova výroku.

Nesoudím a nehodnotím. S Lu jsme to probraly a obě chápeme, že nevíme o paní, klukovi, ani školce, z níž ho vedla, vůbec nic. Přesto mi připadá, že kolem sebe slyšíme podobné “hlášky” až příliš často. Shodou okolností právě někdy tou dobou probíhala na Facebooku diskuze pod postem obrázku, který vidíte v úvodu článku. Se zážitky ze školky je to trochu jako se zážitky z vojny; vyprávíme je jako veselé historky a všichni se smějeme, jak s námi ty učitelky zatočily. Mně osobně ale při těch historkách tuhne úsměv na rtech. Se svolením autorů vzpomínek jsem některé z nich vybrala, abyste se mohli… ehm… zasmát taky.

Robert Malecký: “U nás dávaly učitelky neposedným spáčům na ruce cvičky, aby nás umrtvily. Vedly se pak boje o to, zda ruku smíme prostrčit pod tou gumičkou (nesměli), čili jarmilky musely volně ležet na rukou natažených podél těla. Pokud spadly, následoval černý lísteček s poznámkou (psanou bílou tužkou, za celý život jsem pak už neviděl jiné její využití). Sedmdesátky byly tvrdá doba.
Skutečnej koncentrák byla pak „ozdravovna“ pro podvyživený děti v Bořislavi, kde jsem strávil měsíc kolem roku 1975. Smyslem bylo ztloustnout, čili byla pětkrát denně mlíčná polívka, já sežeru všechno, ale tohle byl opravdovej kentus. Nesměli jsme si hrát, běhat, nic, co by hrozilo výdejem energie. Jen žrát mlíčnou polívku a čekat na další mlíčnou polívku.
V podstatě tam ze somatoasteniků vyráběli neurasteniky.”

J. R.: “Já měl v letech 1984-86 taky výbornou gestapačku… ta mě donutila sežrat nenáviděnou hrachovou kejdu, když jsem se poblil, tak mi na kraj talíře odstrkala blitky a zbytek jsem musel dojíst… Pak ji zavřeli… :-D”

C. M.: “A všichni museli ležet na stejném boku, abychom si nepovídali. Kdo neležel dost klidně, musel za trest ležet o to dýl, když si ostatní už směli hrát.”

Josef Tětek: “U nás asi studovali Pavlova, za spánek (či předstírání spánku) byl bonbon pod polštářem. Samozřejmě jsem nikdy nespal, ale předstírat aktivitu jsem se naučil dobře (patrně příprava na dalších 20 let ve školách a pro některé i v práci).”

M. R.: “To jsi mi připomněla den, kdy naše soudružka vychovatelka měla dovolenou. Místo ní nastoupila stará smradlavá paní, která po přečtení pohádky vstala a řekla: „Teď vás všechny obejdu, kdo spí, toho pohladím, kdo je vzhůru, dostane facku.“ … proč si to tak dobře pamatuju, je asi jasné.”

Pavel Jehlička: “Praha – pomezí Libně a Vysočan v letech 1968-70. My jsem museli ležet na zádech, mít připažené ruce a přes obličeje položené svoje ručníčky … tak jsem jazykem pomaličku posouval, aby si „dozorkyně“ ničeho nevšimla, až jsem se dostal na světlo.
Z té školky v Kovářské ulici (dnes je tam blízko O2 aréna) mám ještě mnohem víc traumatizující zážitek. Představ si, že jsi 4-5letý chlapeček a ukládáte se k tomu poobědovému odpočinku, no a v momentu, kdy si sundaváš ty klasické okrové punčocháčky, tak to vezmeš i s trenýrkami. A v tom “dozorkyně” na celý sál zavřískala: “NO FUJ!”. Absolutně jsem nechápal…”

A. H.: “Já takhle ve školce usnula snad jedinkrát… Nás několik, kdo nespali, jsme byli umístěni i s postelema na takový vyvýšený pódium, aby na nás vychovatelky dobře viděly. Nudili jsme se, nemohli jsme si ani povídat, tak jsme z peřin skrz povlaky vytahovali peří a házeli ho na zem. Pak jsme za to dostali vynadáno a od té doby nás jedna vychovatelka hlídala přímo na tom pódiu. No, že by nám tam někdo dal třeba knížku, to nehrozilo… strašný časy.
Jo a ještě tam s náma ležel chlapeček, kterýmu vždycky říkali: „Nehraj si s lulánkem, budeš ho mít nemocnýho!“

Nepřipomíná vám to něco? Skutečně je v pořádku, že tolik z nás má takovéhle zážitky z dětství? Opravdu si myslíme, že taková “výchova” neovlivní naši osobnost, že na nás nezanechá následky, s nimiž se budeme potýkat možná celý život? Moc je sladká. Zvlášť když ti, nad nimiž ji máte, jsou o tolik slabší. Psychická zranění bývají často horší – a hlavně dlouhodobější – než fyzická. Nenalhávejme si, že je to dnes o tolik lepší. Systém se totiž téměř nezměnil, a dokud budou děti ve školkách a školách nedobrovolně, a rodiče se budou bát nebo nebudou chtít za své děti bojovat, ani se nezmění.

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | čtvrtek 18.5.2017 16:59 | karma článku: 21,87 | přečteno: 1336x
  • Další články autora

Zdeňka Šíp Staňková

Co způsobujeme dětem, když na ně křičíme?

Tohle je těžké téma, moc těžké. Protože komu z nás se to nestane? Troufám si tvrdit, že každý máme chvíle, kdy se neudržíme.

3.6.2021 v 22:50 | Karma: 12,48 | Přečteno: 686x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

1.5.2021 v 7:57 | Karma: 8,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Technologie. Obrazovky. Mobily.

Mají pozitiva i negativa. Jako všechno na světě. Takže o tom mluvím. Sama se sebou, s mužem, s dětmi.

13.4.2021 v 10:59 | Karma: 5,21 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Teenagerská rebelie neexistuje když...

Puberta je složité období. Hlavně pro člověka, který ji právě prožívá. Mozek prochází bouřlivým vývojem, jaký zažil naposledy v miminkovském věku.

11.4.2021 v 13:49 | Karma: 10,49 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Ale jak naučím bez školy svoje děti …. (doplňte cokoli)?

Špatná otázka! Navrhuju, abyste se místo toho zkusili ptát: Je zrovna tahle dovednost/znalost/informace důležitá v reálném životě?

29.3.2021 v 15:47 | Karma: 9,64 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Domácí vzdělávání a práce aneb „Jak se uživíme?“

Tohle bývá jedním z nejčastějších dotazů, pochybností a strachů rodičů, kteří by chtěli s dětmi přejít na domácí vzdělávání.

1.3.2021 v 11:48 | Karma: 6,44 | Přečteno: 741x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Chci, aby moje děti uměly říct NE

Aby se to mohly naučit, musejí mít možnost to trénovat v bezpečném prostředí a s lidmi, kterým důvěřují. S rodiči.

28.2.2021 v 11:37 | Karma: 9,59 | Přečteno: 434x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Školka a ponižování dětí. Nebo už týrání svěřené osoby..?

Vyrazily jsme s dcerami dnes dopoledne bobovat. Syn se věnoval distanční výuce, stejně jako většina dětí, takže jsme očekávaly, že na kopci nebude narváno.

10.2.2021 v 12:56 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Je bezpečné s vámi nesouhlasit?

Můžeme s dětmi komunikovat tím nejvíc respektujícím způsobem a tím nejklidnějším hlasem na světě. V životě bychom naše děti neuhodili, snažíme se používat nenásilnou komunikaci, důvěřovat jim a bezpodmínečně je milovat.

7.2.2021 v 12:37 | Karma: 9,77 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě!

Jednou z nejčastějších námitek k domácímu vzdělávání bývá: „Vždyť ty děti se nenaučí fungovat v normálním světě, kde musíš mít ostré lokty!

31.1.2021 v 10:35 | Karma: 14,45 | Přečteno: 647x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učitelé, MŠMT, hierarchie a moc

Před pár dny mi jedna kamarádka poslala video, kde natočila komunikaci učitelky s dětmi při online hodině matematiky své dcery v šesté třídě běžné základky.

16.1.2021 v 13:04 | Karma: 17,52 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Musí mít přece nějaké povinnosti!

Jestli jste si doteď nemysleli, že jsem divná, po přečtení tohohle textu si možná už budete ťukat na čelo. Zjistila jsem, že i ve svojí „sociální bublině” jsem občas za magora.

13.1.2021 v 16:03 | Karma: 15,93 | Přečteno: 933x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

A co triggeruje vás?

Vyrostla jsem v prostředí, které nepřijímalo negativní emoce, natož jejich projevy. Možná to znáte taky. Od jemnějšího popírání až po to drsné:

6.1.2021 v 8:12 | Karma: 9,24 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Děti nejsou lidi ani ve zdravotnictví

K tomuhle textu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám zkušenost, že to bývá velmi výbušné téma. Jestli něco vyvolává ještě větší emoce než školství, je to očkování nebo zdravotnictví obecně.

21.12.2020 v 10:25 | Karma: 28,48 | Přečteno: 5192x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Kolik toho víme? A co všechno nevíme?

Víte, co je lygometrie? Věci, co víme, že nevíme. Amin Toufani v krásném TED talku mluví o tom, co je v pařížském Louvru na druhé straně té zdi, na níž visí Mona Lisa.

18.12.2020 v 8:32 | Karma: 11,11 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nastavujete dětem hranice?

Nastavovat hranice dítěti je jako snažit se udržet hopsající gumový míček uvnitř papírové krabice. Dřív nebo později si míček najde cestu ven...

14.12.2020 v 14:26 | Karma: 8,93 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Učení je ta nejpřirozenějši a nejradostnějši činnost pod sluncem. Pokud je dobrovolné.

Už jste někdy viděli zdravé miminko nebo batole, které by se nechtělo učit? Jenže my jsme z učení udělali něco, co chceme popsat, měřit, hodnotit a řídit.

9.12.2020 v 7:07 | Karma: 9,65 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Já za to nemůžu, to oni!

Opravdová zodpovědnost může vyrůst jen ze skutečné svobody. Tak kdo dneska může za vaše pos...é životy? Znáte ten “vtip”?

4.12.2020 v 11:32 | Karma: 14,27 | Přečteno: 807x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Nechci mít moc, je to zrádná a zrůdná cesta

„Škola a sportování dává deˇtem rˇád a jsou soucˇástí socializace. "Je trˇeba být v kolektivu, ve sportovní šatneˇ, vyporˇádat se s tlakem neˇjaké souteˇže.

29.11.2020 v 17:44 | Karma: 10,10 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Zdeňka Šíp Staňková

Když nebude školní docházka povinná, budou lidi negramotní!

Bez nuceného vzdělávání a bez škol totiž nikdo nebude číst knihy. Nikdo nikdy nikam nepojede hromadnou dopravou, přece se kvůli jízdním řádům nebude učit číst.

26.11.2020 v 11:00 | Karma: 16,79 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1674x
Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí (2002, 2008 a 2019), propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Píšu blog s názvem DĚTI JSOU TAKY LIDI, od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz, natáčím videa, přednáším a beseduju.

Seznam rubrik