Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Domácí školáci válcují děti ze škol

4. 05. 2017 11:46:09
V testech, zkouškách i ve studii, která se zaměřila na komunikační schopnosti, zvládání běžných denních situací, tolik diskutovanou socializaci a vyzrálost homeschooleři porazili studenty běžných škol na celé čáře.

Tahle infografika od College@Home.com sice pochází z USA a týká se tedy amerických homeschoolerů, nicméně nám může poskytnout představu o tom, jak jsou na tom děti vzdělávané doma v porovnání s vrstevníky z tradičních škol.

V USA má domácí vzdělávání (homeschooling) dlouhou tradici (od 70. let 20. století) a týká se přibližně 3,4 % dětí a dospívajících. To může vypadat jako malé procento – mluvíme ale o Spojených státech, takže těch 3,4 % představuje cca 2 miliony osob.

Teď už k infografice: už sám název napovídá, jak to tedy s domácími školáky je – Nadvláda homeschoolerů: Proč vás tyhle děti převálcují. V levém sloupci prvního bloku najdeme fakta týkající se homeschoolingu a v pravém ta, jež se týkají veřejných škol.

Homeschoolerů je tedy v USA více než 2,04 milionu, což představuje 75% nárůst oproti roku 1999. Jako důvod pro domácí vzdělávání uvádí 73% rodičů nespokojenost s americkým školským systémem. A jaké jsou nejčastější profese tatínků amerických homeschoolerů? 17,3% otců jsou účetní nebo inženýři, v těsném závěsu se se 16,9% drží doktoři, profesoři a právníci a na třetím místě jsou drobní podnikatelé s 10,7%.

Pokud jde o pravý sloupec a americké státní školy – podle tamních srovnávacích testů se pouze 13 % studentů středních škol vyzná v historii USA. Na grafu vidíme, že úspěšnost studentů u maturity od 70. let 20. století stagnuje, přestože v jiných zemích stoupá.

V šedém poli můžeme porovnat, jak si vedou homeschooleři vs. studenti veřejných škol v testech z jednotlivých předmětů. Jak je jasně vidět, domácí školáci s přehledem porážejí děti ze státních škol ve všech z nich.

V dalším, žlutém rámečku se dozvíme, že homeschooleři jsou ve svém studiu mnohem méně ovlivněni tzv. externími faktory, než děti ze škol. V testech si vedou velmi podobně jak děti z nízkopříjmových rodin, tak děti bohatších rodičů. Žádný rozdíl nebyl zaznamenán ani u dětí, jejichž rodiče jsou „profesionální učitelé“, oproti dětem s rodiči jiných povolání. Ještě zajímavější je, že je úplně jedno, kolik financí rodiče na vzdělávání svého homeschoolera vydávají – alespoň pokud jde o jejich úspěšnost ve znalostních testech.

Když homeschooleři přijdou na střední a/nebo vysokou školu, jejich úspěšná jízda pokračuje. Zkoušky zvládají domácí školáci lépe, než jejich vrstevníci z klasických škol. I podle srovnání GPA (Grade Point Average – mezinárodně uznávaný výpočet průměrných výsledků všech dosažených známek) jsou na tom homeschooleři lépe.

V ČR se domácí školáci (a jejich rodiny) často potýkají s tím, že jsou „prostě divní“, „moc alternativní“, „nepřizpůsobiví“ apod. Než budeme mít k dispozici nějaký průzkum mezi homeschoolery v ČR, podívejme se alespoň na ty americké – jsou vážně „divní“? Výzkumy říkají, že ne. Ve studii, která se zaměřila na komunikační schopnosti, zvládání běžných denních situací, tolik diskutovanou socializaci a vyzrálost homeschooleři porazili studenty běžných škol na celé čáře. My ve Svobodě učení se tomu nedivíme...vy ano?

Zdroj: Some Fascinating Facts About Homeschool vs Public School

Autor: Zdeňka Staňková | čtvrtek 4.5.2017 11:46 | karma článku: 22.07 | přečteno: 1452x

Další články blogera

Zdeňka Staňková

Vaše dítě je vědec!

Nepotřebujeme disponovat diplomy z univerzit, abychom věděli, co je pro naše děti dobré. Ony to vědí samy. Stačí se učit společně s nimi, neztratit (nebo znovu najít) fascinaci světem okolo nás a jeho objevováním.

13.6.2017 v 19:17 | Karma článku: 11.77 | Přečteno: 388 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Domácí vzdělávání? A co socializace?

Děti jsou lidi. Takže by měly mít stejné právo vybrat si s kým a jak budou trávit svůj čas. Ve škole takovou volbu nemají. Škola děti od skutečného života většinu času izoluje.

4.6.2017 v 16:10 | Karma článku: 18.66 | Přečteno: 907 | Diskuse

Zdeňka Staňková

Odporuje Ústava ČR sama sobě? Aneb právo = povinnost?

Postupně se společnosti všude na světě zbavují různých “tradic”, které jsou dle obecného mínění v rozporu s lidskými právy. Otroctví, volební (ne)právo žen, atd. Není povinná školní docházka popřením tohoto trendu?

31.5.2017 v 11:13 | Karma článku: 12.88 | Přečteno: 850 | Diskuse

Zdeňka Staňková

"Veselé" historky ze školky

Se zážitky ze školky je to trochu jako se zážitky z vojny; vyprávíme je jako veselé historky a všichni se smějeme, jak s námi ty učitelky zatočily. Mně osobně ale při těch historkách tuhne úsměv na rtech.

18.5.2017 v 16:59 | Karma článku: 20.35 | Přečteno: 1055 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jan Jílek

Proč bychom se netěšili, když nám Pán Bůh zdraví dá

Malování je děsná zábava. Strávil jsem kreslením celé odpoledne. Tedy do chvíle než se dostavili herci a Ivana Sovišová, kterou jsem pozval, aby se seznámila jak se souborem, tak hlavně se Zuzanou.

24.9.2017 v 23:55 | Karma článku: 5.52 | Přečteno: 119 | Diskuse

Jiří Jiroudek

Pět z milionu

Proč právě tento nadpis ? Protože mně nejen cosi, ale ,,kohosi" i připomíná. Herce. Herce Jana Třísku. Film z r. 1959 byl dosti poplatný době svého natočení. Ovšem jedna scéna z onoho povídkového filmu mně v paměti utkvěla.

24.9.2017 v 22:29 | Karma článku: 13.38 | Přečteno: 738 | Diskuse

Vít Olmer

Zneužití symbolu dámského přirození

V Praze na Kampě probíhá výstava k výročí povodně v roce 2002. Smutné je, že z velkoformátové fotografie na nás shlíží primátorka Krnáčová jako princezna se zlatou hvězdou na čele, avšak místo ní má namalované dámské přirození.

24.9.2017 v 14:21 | Karma článku: 25.25 | Přečteno: 1647 | Diskuse

Vít Olmer

Zneužití symbolu dámského přirození

V Praze na Kampě probíhá výstava k výročí povodně v roce 2002. Z jedné velkoformátové fotografie na nás shlíží primátorka Krnáčová jako princezna se zlatou hvězdou na čele, akorát místo hvězdy má namalovanou p..u.

24.9.2017 v 13:18 | Karma článku: 18.50 | Přečteno: 965 | Diskuse

Daniela Bulířová

Proč nemůžeme ostatní naučit to, co sami neznáme?

Představte si situaci, kdy přijdete na svoji první hodinu angličtiny k němu, kdo o sobě tvrdí, že je lektor, a že vás úskalím poznávání cizího jazyka úspěšně provede.

24.9.2017 v 9:38 | Karma článku: 6.20 | Přečteno: 274 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2525

Svobodná volba, dobrovolnost a respekt nejen mezi dospělými, ale také mezi dospělými a dětmi, zejména v oblasti vzdělávání. To je to, co mě zajímá a o čem píšu, hlavně pro iniciativu SvobodaUčení.cz.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.